PvdA wil containervervoer laten betalen voor een nazorgfonds

Een foto van begin januari, toen er massaal spullen aanspoelden op het strand na het ongeluk met het vrachtschip MSC Zoe. FOTO ARCHIEF LC

De PvdA neemt via provinciale staten het voortouw voor een Europees nazorgfonds voor de gevolgen van de containerramp met de MSC Zoe.

Het fonds moet worden gevuld door het containervervoer. Dat kan via een extra heffing per container voor reders die gebruikmaken van de kwetsbare route over de Noordzee. Het fonds moet de Waddenkustgemeenten in de toekomst financieel ondersteunen bij containerrampen.

Plan na afwijzing

Statenlid Jaap Stalenburg dient komende week een motie in. De fractie roept het provinciebestuur op om in Brussel en Den Haag te lobbyen voor zo’n nazorgfonds. De partij komt met het plan na de afwijzende reactie, dinsdagavond, van Inframinister Cora van Nieuwenhuizen in Den Haag.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer pleitten meerdere partijen voor een schadefonds en een nazorgfonds omdat de gevolgen van de vervuiling zich nog decennialang zullen laten gelden. De minister vindt beide vooralsnog overbodig. ,,De eigenaar is verantwoordelijk gesteld. Een fonds zou niet nodig moeten zijn’’, zo zei ze.

Tweede Kamerlid William Moorlag (PvdA) was al niet overtuigd. Hij verzocht samen met de SP om een oplossing. Moorlag kreeg een ,,ongemakkelijk gevoel’’ bij de weigering van de minister, zei hij. De partij heeft ,,grote zorgen’’ over de afhandeling van de schade. ,,Bij vraatschade door ganzen hebben we een compleet Faunafonds voorhanden’’. En: ,,Voor één wolf ligt er een draaiboek klaar van 42 kantjes.’’

Via de verzekering

Ook GroenLinks pleitte voor een schadefonds, zodat opruimkosten sneller kunnen worden vergoed. De VVD staat daar anders in. Minister Van Nieuwenhuizen is nog in conclaaf met de verzekeraar van MSC. Zij hoopt via die weg een potje te vullen voor toekomstige kosten. Aukje de Vries: ,,De verantwoordelijke moet alle kosten betalen.’’

Het schadeloket bij Rijkswaterstaat komt langzaam op stoom. Vijfentwintig partijen hebben zich daar gemeld. Er zijn nu dertien claims ingediend. Het bleek een heksentoer om met goed onderbouwde dossiers te komen; pas anderhalve week geleden zijn de eerste opgestuurd naar de verzekeraar van de MSC Zoe.

Nieuws

menu