Provincie pikt onbetrouwbare dienstregeling Arriva niet langer

Arriva. Foto: Venema Media

Arriva had aangekondigd dat de problemen op zijn spoorlijnen in Friesland nog tot volgend voorjaar zouden aanhouden, maar daar neemt de provincie geen genoegen mee.

Arriva kampt al geruime tijd met een hoger dan gemiddeld ziekteverzuim. Die bedraagt circa 10 procent, het dubbele van normaal. Volgens het openbaar vervoersbedrijf heeft dat vooral met corona te maken. Daardoor is de dienstregeling in mei afgeschaald met 8,2 procent van het aantal kilometers maar desalniettemin vallen nog steeds treinritten onverwachts uit. Dat betekent dat er niet alleen minder treinen rijden, maar ook dat de dienstregeling al maanden onvoorspelbaar en onbetrouwbaar is.

Hoog ziekteverzuim houdt aan

Arriva, dat de spoorlijnen tussen Leeuwarden, Harlingen, Sneek en Groningen exploiteert, beloofde in oktober beterschap. De dienstverlening zou bij de start van de nieuwe dienstregeling op 11 december weer op het oude niveau zou zijn. Begin november moest het echter terugkomen op deze belofte. Het hoge ziekteverzuim houdt langer aan dan verwacht, mogelijk tot het voorjaar van 2023.

Bij Fryslân, dat jaarlijks 10 miljoen euro uitkeert aan Arriva, en Groningen viel deze boodschap niet in goede aarde. De provincies eisen dat Arriva een plan opstelt waardoor de problemen op het spoor komend voorjaar gegarandeerd verleden tijd zijn.

Betrouwbaarheid

Ook voor de korte termijn dienden er verbeteringen komen. Daarop heeft Arriva toegezegd dat met ingang van de nieuwe dienstregeling het aantal afgeschaalde treinkilometers teruggebracht wordt naar 4,4 procent en dat er volop ingezet wordt op betrouwbaarheid en voorspelbaarheid. Zo gaat er op werkdagen bij alle treindiensten een vaste halfuurdienst gelden waardoor de dienstregeling voorspelbaarder en de aansluiting op de bussen beter wordt.

Woordvoerster Jacoba Hoeksma merkt op dat Arriva baalt van de gang van zaken. Ze merkt wel op dat het openbaar vervoersbedrijf in het nieuwe contract (2020-2035) 15 procent meer treinkilometers rijdt dan in de vorige concessie. ,,Dat hebben we helaas moeten afschalen met 8,8 procent en dus straks met 4,4 procent. Maar we rijden derhalve nog altijd veel meer dan in de vorige concessie terwijl het aantal reizigers nog steeds zo’n 12 procent achterblijft ten opzichte van voor corona.”

Nieuws

menu