Personeel gezocht! Hoe haal je horecamedewerkers naar jouw café, restaurant of strandtent, nu de coronamaatregelen zijn versoepeld?

Maandenlang dicht zijn en plots weer volle bak mogen: horecaondernemers hebben houden en keren met hun roosters. Want waar vind je in allerijl het personeel dat je nodig hebt?

Drukte bij Heartbreak Hotel op Terschelling.

Drukte bij Heartbreak Hotel op Terschelling. Foto: Neeke Smit

Personeel gezocht! Er werken ruim honderdduizend minder mensen in de horeca dan een jaar geleden. Tegelijkertijd kwamen er wel duizenden zaken bij. Nu de coronamaatregelen steeds verder worden versoepeld, hebben hotels, cafés en restaurants weer flink wat personeel nodig.

Veel medewerkers met tijdelijke contracten of oproepkrachten gingen hun eigen weg, toen de overheid de horeca op slot deed. Zij vonden nieuwe banen, vaak met regelmatige uren. En nu zijn ze eigenlijk allemaal weer nodig. Dat is een probleem, want ondernemers in het hele land hebben grote moeite met het werven van personeel.

In feite heb je een baangarantie, als je werk zoekt in de horeca. Dat zegt Christel Koning, voorzitter van de Heerenveense afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ,,Een hele groep is weggegaan en een gedeelte daarvan staat niet te trappelen om terug te komen.’’ Dat heeft vooral te maken met angst en onzekerheid. Want wie zegt dat de deuren niet weer op slot gaan, als de besmettingen na de zomer oplopen? ,,We merken dat men twijfelt om de horeca in te gaan.’’ De KHN is met een campagne gestart om te laten zien hoe mooi het werk kan zijn. ,,Hopelijk kunnen we dat goed overbrengen, zodat mensen terug willen komen of de stap naar de horeca willen zetten.’’

Alle zeilen bijzetten

Idealiter heb je als verse horecakracht al een berg aan ervaring. Maar dat is tegenwoordig geen vereiste meer. Bedrijven bieden volop scholing. Ook Koning, eigenaresse van restaurant Hof van de Koning in Heerenveen, is naarstig op zoek naar personeel. ,,Ik bel ook met collega’s om te vragen of ze nog mensen hebben en we kijken of we personeel kunnen uitwisselen. En we zijn nu zover dat medewerkers niet per se een horeca-opleiding nodig hebben. Je kunt ook intern worden opgeleid, maar je wilt natuurlijk liever wel een kok met ervaring.’’

Hoewel horeca-ondernemers gewend zijn hard te werken, moeten alle zeilen volgens Koning worden bijgezet. Een oplossing is niet zomaar gevonden. Bestellingen digitaal doen - via een QR-code - helpt al iets, maar er zullen nog flink wat mensen het bier moeten tappen of de tosti’s moeten bereiden en uitserveren, en de afwas gaat ook niet vanzelf. ,,Het wordt heel spannend, collega’s zijn wanhopig en redden het niet. Er is frustratie en pijn. Sommigen zijn blij dat ze ook binnen gasten mogen ontvangen, maar weten niet hoe ze dat voor elkaar moeten boksen omdat al hun medewerkers weg zijn.’’

Wadden

Op de Waddeneilanden is al jaren sprake van een tekort aan personeel in de horeca . Dat heeft deels te maken met het gebrek aan (woon)ruimte voor vakantiekrachten. Want waar laat je die, tussen de honderdduizenden toeristen die Terschelling, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog jaarlijks overspoelen? Er is namelijk maar een beperkt aantal woningen beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing voor medewerkers die normaliter een hele zomer op Terschelling zouden verblijven, is dat zij nu iedere dag met een vroege en late boot de overtocht kunnen maken. Daarover worden nog gesprekken gevoerd met rederij Doeksen, meldt VVV-directeur Michel Aaldering. ,,Dat is voor de korte termijn. Maar we zien ook nog eens een duidelijke trend dat jongeren niet meer zes weken op het eiland zijn om te werken, maar tussendoor zelf nog op vakantie gaan. Dan heb je dus nog meer mensen nodig om de roosters te vullen.’’

Ondernemer Jaap Vis, die een Spaans restaurant en strandpaviljoen Heartbreak Hotel op Terschelling bezit, heeft dankzij een nieuw bestelsysteem rust in de tent. Via een QR-code kunnen gasten hun bestelling doorgeven. ,,Zo kan ik met een mannetje minder werken. Dat deed ik voor corona al, maar het scheelt nu wel enorm.’’ Want ook Vis zit om personeel verlegen. Hij loopt regelmatig zijn hele telefoonbestand door om oude werknemers te bellen of ze misschien nog iemand kennen die bij hem wil komen werken. ,,En in het uiterste geval schakel in dan een uitzendbureau in. Na een jaar waarin de horeca open is, zijn mensen wat anders gaan doen. ’’

Voorlopig redt hij het, omdat alles nog op reservering gaat. Vis weet waar hij aan toe is en kan de roosters indelen op basis van het maximumaantal gasten dat welkom is. ,,En als het een keer niet gaat, dan gaan we een uurtje later open of eerder dicht.’’

'Als we volledig open mogen, zou ik zeker te weinig personeel hebben'

Omdat binnenkort de examenkandidaten naar het eiland komen, heeft Vis weer meer ruimte. Volgens hem blijven de eilanden populair onder jongeren voor een zomerse bijbaan. ,,Maar het kost elk jaar moeite om mensen hiernaartoe te krijgen. De jeugd komt om te werken, maar wil ook feesten. En als zij na werktijd niet op stap kunnen, dan is dat wel een issue.’’

Veel ondernemers maken gebruik van sociale media als Facebook, waar veel jongeren actief zijn, om vacatures te plaatsen en zo hopelijk de broodnodige mensen te bereiken. ,,Bij veel ondernemers is er een grote uitstroom geweest’’, zegt Ton Eijer, eigenaar van café Scooter’s in Leeuwarden. ,,Ik had voor corona uitbrak twaalf medewerkers en een paar weken geleden had ik nog drie parttimers die zou nu en dan wilden werken.’’ Inmiddels zijn er zes nieuwelingen bij gekomen. ,,We kunnen het eerst wel redden. Maar als we volledig open mogen, dus zonder coronarestricties, dan zou ik zeker te weinig personeel hebben.’’

Elders in Leeuwarden, bij grandcafé De Walrus, vallen de problemen juist reuze mee. Eigenaar Johannes Klaversma, die ook het etablissement met dezelfde naam in Sneek bestiert, weet veel studenten aan zich te binden. ,,Ik heb de teams wel rond, al kunnen we er altijd een paar bij hebben. De zomerdrukte kunnen we wel aan.’’ Een mogelijk probleem doemt in september op. Bij mooi weer zullen de terrassen ook dan vol zitten en studenten zijn dan veel minder beschikbaar.

Klaversma gaat er vanuit dat hij niet meer dicht hoeft van de overheid, maar houdt er wel rekening mee. ,,Ik wil ervoor zorgen dat de bankstand zo hoog mogelijk is, zodat je eventuele extra kosten kunt opvangen.’’ De horecaman is blij dat hij in de stad actief is, want daar is het, naar zijn ervaring, makkelijker om personeel te vinden. ,,Ik kan me voorstellen dat je aan de IJsselmeerkust meer moeite hebt om medewerkers naar je toe te halen.’’

Spontaniteit behouden

Dat bevestigt Gonja van der Linde, samen met haar broer Cor Witteveen, eigenaar van Paviljoen ‘t Mar in Mirns (voorheen ‘t Mirnser Klif). Na een grondige verbouwing is het pand kort geleden weer geopend, nadat de twee het hadden overgenomen van hun vader. Zij hebben in Roy en Leonie van Raaij-Post twee beheerders voor het paviljoen gevonden. Maar de komende tijd zullen ze ook zelf vaak moeten bijspringen. Het terras bij ‘t Mar zit al aardig vol en reserveren hoeft niet meer. Van der Linde wil de spontaniteit bij het paviljoen behouden. Wie wil, moet gewoon langs kunnen komen - mits er ruimte is.

,,Wy sitte hjir yn Murns op in prachtich plak, mar net ticht by in grutte stêd. Dan komt der wol personiel op de fyts of mei de auto, mar dan moatte jo wol in rydbewiis hawwe.’’ En voor tieners geldt dat vaak nog niet. Vooral in het voor- en naseizoen heeft Van der Linde nog mensen nodig. ,,Ik kin no noch wol in man as tsien brûke.’’

Op tandvlees bijten

De komende tijd zal de ploeg vooral op het tandvlees moeten bijten, want werkdagen van twaalf uur zijn helaas geen uitzondering. ,,Dat kin wol foar in kear, mar jo moatte in foarútsjoch hawwe dat it better wurdt. Ik wol twa tsjinsten deis en net ien. It giet no net sa as it moat en jo wolle minsken ek net fuortendaliks opbaarne. Der moat in leuke wurksfear wêze.’’

Op Instagram, Facebook en ‘via via’ doen de eigenaren continu oproepen voor personeel. Wie een vriend aandraagt, kan bovendien rekenen op een cadeaubon van 25 euro. Daarnaast is Van der Linde met een uitzendbureau in zee gegaan om personeel te werven. ,,Wy probearje fan alles en hoopje dat it slagget.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Horeca
Coronavirus
Instagram