Overweg bij Harlingen verdwijnt na treinbotsing

De particuliere overweg aan de Oude Trekweg in Harlingen waar eind maart een vader en zoon om het leven kwamen, wordt opgeheven.

ProRail-directeur Pier Eringa en boer Hendrik Sijtsma hebben overeenstemming bereikt en tekenen woensdagmiddag een akkoord.

 

Er wordt een alternatieve ontsluitingsweg aangelegd, die naar verwachting deze zomer klaar is. Zodra de weg klaar is, verdwijnt de overweg.

ProRail betaalt de aanleg van de weg en een noodzakelijke brug over de Achlumer Feart. Sijtsma stelt de grond ter beschikking, maar krijgt daar een vergoeding voor van ProRail. Over de hoogte van de kosten wil ProRail geen mededelingen doen.

ProRail-baas Pier Eringa is blij met de samenwerking met de boer. ,,We willen het aantal overwegen terugdringen, te beginnen met de meest onveilige, maar het liefst helemaal geen overwegen meer. De veiligste overweg is namelijk geen overweg.''

Toegang tot boerderij via zuidkant

De nieuwe ontsluitingsweg wordt ongeveer 1 kilometer lang en 3 meter breed. Het wordt geen openbare weg. Hij sluit aan de zuidkant aan op de boerderij van Sijtsma.

Via de weilanden en een brug over de Achlumer Feart takt de weg in oostelijke richting aan op de Ludingaweg. Daar kan het spoor overgestoken worden via een bewaakte overgang.

De weg gaat in zuidelijke richting over in een fietspad richting een nabijgelegen boerderij.

Vader en zoon kwamen om na bezoek lammetjesdag

Op 27 kwamen een 31-jarige Harlinger en zijn 3-jarige zoon om het leven toen hun auto op de overweg geschept werd door een trein. Ze hadden de jaarlijkse lammetjesdag bij boer Sijtsma bezocht.

Anderhalve maand eerder, op 9 februari, overleefde een Harlingse een botsing met een trein op dezelfde plek.

De particuliere overweg is beveiligd met lampen, andreaskruisen en waarschuwingshekken, maar niet met bomen en bellen.

In Nederland zijn nu 120 openbare overwegen die niet beveiligd zijn met bomen en bellen. ProRail beschouwt die als onveilig en niet meer van deze tijd. Om ze op te heffen is een potje van 35 miljoen euro beschikbaar. De particuliere overweg van de boer in Harlingen hoort daar dus niet bij en ProRail betaalt in dit geval uit een ander programma voor de veiligheid van overwegen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet een breed onderzoek naar de veiligheid van spoorwegovergangen in Nederland vanwege recente ongelukken.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Treinbotsing Harlingen
Video