O jee, woensdag geen bus. Wat nu?

Chauffeurs in het streekvervoer staken woensdag voor een hoger loon en voor een lagere werkdruk. Wat betekent dit voor de reizigers?

Geen bus, wat nu?

Tja, dat is de grote vraag. Een staking in het streekvervoer komt nooit goed uit. Neem de studenten die net deze week tentamens hebben, of de middelbare scholieren die een toetsweek hebben. De stress om vervangend vervoer te regelen, kun je er eigenlijk niet bij hebben.

Eigen vervoer is een voor de hand liggend alternatief, maar lang niet iedereen heeft een eigen auto, motor, scooter of fiets. Er zijn mensen die uit nood een auto huren, maar het tandengeknars van de huurders is al van verre te horen. Ze hebben immers niet voor niets voor het OV gekozen. Bovendien kost het huren van een auto tijd en geld.

Wees creatief. Vraag een vriend, collega, kennis of buurman of er gecarpoold kan worden.

Voor degenen die dat kunnen, is thuiswerken een optie. De buschauffeurs hebben echter een staking voor onbepaalde tijd afgekondigd. Er komt een moment dat de baas je toch wel even op de werkvloer wil zien.

En hoe zit het dan met de treinen?

De treinen van Arriva in Friesland en Groningen rijden wel. Het treinpersoneel valt onder een andere CAO dan de buschauffeurs. De treinen op de lijn Emmen - Zwolle kunnen door de staking wel uitvallen. Arriva adviseert reizigers om mededelingen hierover op de Arriva-website in de gaten te houden.

Hoe lang gaat de staking duren?

Dat is onbekend. De staking is aangekondigd voor onbepaalde duur. De CNV heeft het overigens over een staking van 72 uur. Bussen van Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES rijden niet.

Als de chauffeurs staken, heb ik dan recht op compensatie van mijn abonnementsgeld?

Ja, als de reiziger een abonnement heeft tenminste. In de Algemene Voorwaarden voor het stads- en streekvervoer is dat geregeld. Als reiziger moet je er wel zelf achteraan. op de websites van de verschillende vervoerders is daar een formulier voor te te vinden.

Waarom wordt er eigenlijk gestaakt door de buschauffeurs?

Er wordt al heel lang onderhandeld tussen bonden en werkgevers over de CAO voor de buschauffeurs. De werkdruk in het streekvervoer is extreem hoog. De vakbonden eisen onder meer een loonsverhoging van 3,5 procent, maatregelen om de werkdruk te verminderen en elke tweeënhalf uur een (plas)pauze.

Werkgeversorganisatie VWOV heeft eerder al toegezegd mee te willen werken aan de plaspauze. De eisen voor loonsverhoging en een betaalde pauze van vijf minuten per 150 minuten worden door werkgevers als onbetaalbaar omschreven.

Nieuws

menu