Hans van den Brug uit Drachten is een succesvolle ondernemer, maar zelf voelt hij dat niet zo: 'Kan dan wel in de Quote500 staan, maar niemand kent mij hoor'

Hij is van alle (duurzame) markten thuis, maar staat het liefst niet op de voorgrond. Hans van den Brug (61) is een succesvolle ondernemer, maar ziet zichzelf meer als iemand die een paar keer raak heeft geschoten.

Hans van den Brug op Promotiedagen Groningen.

Hans van den Brug op Promotiedagen Groningen. Foto: Jaspar Moulijn

Het gesprek is net afgelopen als Hans van den Brug eens om zich heen kijkt. We zitten bij de Promotiedagen in het Martiniplaza in Groningen, een evenement voor het bedrijfsleven uit Noord-Nederland. ,,Weet je, ik ben meer een co-ondernemer, niet de frontrunner. Kijk eens naar die anderen’’, wijst de Drachtster naar een stand over vitaal werken. ,,Zij geloven in een droom, komen met moeite aan geld en moeten alles zelf doen - van de facturen tot administratie en pensioenregelingen. Daar heb ik het grootste respect voor. Dat heb ik allemaal nooit hoeven doen.’’

Van den Brug is sinds 2002 directeur van de Van den Brug Groep (vijf autobedrijven, leasemaatschappij Friesland Lease, Van den Brug Schadeservice). Het autobedrijf bestaat in 2023 al honderd jaar en is een begrip in de provincie. Door in dit gespreide bedje te zijn geboren, heeft de Hans van den Brug niet het idee dat hij alles zelf heeft gedaan. ,,Ik heb ook nog steeds niet het gevoel dat ik ondernemer ben.’’

Hij zit op de praatstoel. Het flesje water dat op tafel staat is eigenlijk broodnodig, maar daar komt Van den Brug niet eens aan toe. De Drachtster verhaalt over bedrijven waarin hij investeert, zoals Stint (elektrisch vervoer) en Homerr (duurzame pakketverzending), en vertelt over de eerste keer dat hij zichzelf echt wilde testen als ondernemer.

Stint

De Stint kennen we nog van het ongeluk in 2018 in Oss. Het bedrijf liet elektrische bolderkarren maken waarin kinderen konden worden vervoerd. In 2018 ging het op een onbewaakte spoorwegovergang mis. Vier kinderen kwamen om het leven. ,,Die mensen werkten aan een mooi product’‘, zegt Hans van den Brug. ,,Het is heel tragisch wat er toen gebeurde.’‘

Er werd uiteindelijk niemand vervolgd. Uit onderzoek kwam geen technisch mankement, geen storing en ook geen menselijke fout naar voren. De producent van de Stint vroeg het faillissement aan. Friesland Lease, dat honderden Stints aan organisaties in het hele land verhuurde, verklaarde toen dat de schade voor het bedrijf „in de miljoenen” liep. Het bed rijf zelf, Stintum in Bilthoven , is na zware jaren op de weg terug. Het heeft een BSO Bus - en nieuwe elekrische bolderkar - voor de kinderopvang ontwikkeld en de nieuwe Stint Cargo en Stint Pickup zijn inmiddels goedgekeurd. Deze worden begin volgend jaar in productie genomen.

Nieuws

Meest gelezen

menu