'Nederland en Duitsland kunnen aanvraag voor vaarverbod zuidelijke vaarroute Waddeneilanden doen'

MSC Zoe ANP

Een vaarverbod voor containerschepen op de zuidelijke route boven de Waddeneilanden? Nederland en Duitsland kunnen daarvoor zorgen, zegt de Waddenvereniging. Zij kunnen een aanvraag doen bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

De IMO maakt op internationaal niveau afspraken tussen lidstaten om de scheepvaart zo veilig en milieuvriendelijk mogelijk te maken. Regeringspartijen ChristenUnie en D66 willen dat een verbod voor containerschepen op de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden, om een toekomstige milieuramp zoals eerder met MSC Zoe, te voorkomen, en gaan dit voorleggen aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Een woordvoerder van haar ministerie gaf tegenover RTL Nieuws aan dat Nederland niet zelf over een eventueel verbod gaat.

De zuidelijke route, waar de MSC Zoe voer, ligt op 10 nautische mijlen (18,5 kilometer) van de kust. De noordelijke diepvaarroute ligt op 35 mijl (65 kilometer). ,,Het is natuurlijk een economische prikkel om af te snijden’’, zegt Ellen Kuipers, milieukundige bij de Waddenvereniging. ,,Je zou dan moeten omvaren, maar daar is het wel dieper - en dus veiliger - en het is verder van de eilanden af.’’ Dat de regeringspartijen initiatief nemen voor een verbod, stemt Kuipers tevreden. ,,Dan krijg je een level playing field voor containerschepen, dat zou hartstikke goed zijn.’’

Milieuramp 1993

Volgens Kuipers kan de overheid wel degelijk iets doen om een verbod te bewerkstelligen. ,,Het gaat om een kwetsbaar zeegebied en de IMO kan dan beschermende maatregelen nemen’’, aldus Kuipers. ,,Nederland zou samen met Duitsland (de Duitse wateren zijn onderdeel van de vaarroute, red.) een aanvraag kunnen doen.’’

Sinds 3 juni 1997 is het voor tankers boven de 10.000 tonnage (de maat om de grootte van een schip uit te drukken) verplicht om de oostelijke route te gebruiken. Die maatregel trof de Internationale Maritieme Organisatie op verzoek van Nederland en Duitsland. De landen wilden dat grotere schepen met gevaarlijke stoffen verder uit de kustgebieden zouden varen. De reden is de milieuramp in 1993 waarbij tienduizenden tonnen olie in de zee stroomden bij de Shetlandeilanden.

Waarschuwing

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) waarschuwde eind oktober in een tussentijdse conclusie halverwege het onderzoek naar het ongeluk met de MSC Zoe al dat grote schepen gevaar kunnen lopen in de zuidelijke route. Bij slecht weer zou er dan de kans zijn dat ze de zeebodem raken. Op dit moment krijgen grote containerschepen wel aanwijzingen van de kustwacht, maar is het niet verboden om deze route te kiezen.

Lees ook | Onderzoeksraad voor Veiligheid: gevaar voor grote schepen bij Waddenkust

Nieuws

menu