Na vijftien jaar begint werk aan spoorknelpunt bij Zwolle (treinen uit Leeuwarden hoeven niet meer te wachten)

Zo ziet spoorknooppunt Herfte bij Zwolle er straks uit. Illustratie: Prorail

Bij Zwolle is donderdag het werk aan spoorknooppunt Herfte begonnen. Treinen uit Leeuwarden en Meppel hoeven straks niet meer op elkaar te wachten.

De politiek sprak er vijftien jaar geleden al over, de Tweede Kamer nam in 2007 de motie-Koopmans aan om het voor elkaar te krijgen en donderdag begon het werk dan echt

Vanaf het station Zwolle tot aan de splitsing bij Herfte, ten oosten van de stad, wordt het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier.

Iets sneller

Op de plek waar de sporen elkaar kruisen bij Herfte komt een ‘dive under’: de trein van en naar Emmen duikt onderlangs en de trein uit of in de richting van Meppel en Leeuwarden gaat eroverheen. In totaal gaat het om een investering van 170 miljoen euro.

De komst van extra sporen en het tunneltje levert tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf 2021 een paar minuten winst op, en anderen een betere overstap in Zwolle.

Lelylijn

Sneller of niet: het spoor Zwolle- Meppel blijft voorlopig de enige verbinding per trein tussen het Noorden en de Randstad, nu staatssecreatris Stientje van Veldhoven vorige week aangaf dat de Lelylijn via Emmeloord en Lelystad er niet gaat komen.

Toch gloort er hoop: ook de Groninger politiek, die tot nu toe terughoudend was, lijkt steeds meer doordrongen van de noodzaak van een extra verbinding.

Het plan kwam deze week voor het eerst op het stadhuis van Groningen aan de orde dankzij de lokale partij 100% Groningen. Die kreeg meteen van veel fracties steun voor de wens om de strijd voor beter openbaar vervoer aan te gaan.

Nieuws

menu