Molens, laagvliegroutes en zandwinning: drie is te veel voor Gaasterland

Eerst was er die ‘polderdisco’ van molens, daarna kwamen de laagvliegroutes. Toen de zandfabriek al bijna voor de kust verrees, kwam Gaasterland in opstand. Een terugblik.

 De enige nog vliegende Lancaster in Europa bracht half september 2016 een saluut aan de omgekomen bemanning van een Britse bommenwerper die op 9 mei 1941 boven het IJsselmeer werd neergehaald. Het wrak lag midden in het gebied waar Smals zand wil winnen. Voor de berging werd een stukje IJsselmeer drooggelegd, waarvan de kosten deels door Smals werden gedragen.  FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

De enige nog vliegende Lancaster in Europa bracht half september 2016 een saluut aan de omgekomen bemanning van een Britse bommenwerper die op 9 mei 1941 boven het IJsselmeer werd neergehaald. Het wrak lag midden in het gebied waar Smals zand wil winnen. Voor de berging werd een stukje IJsselmeer drooggelegd, waarvan de kosten deels door Smals werden gedragen. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Het is 2008. Zandwinner Smals uit Cuijk wendt zich tot Gaasterlân-Sleat. Het bedrijf heeft een nieuw wingebied nodig, want het rivierzand raakt op. Er staat iets tegenover. Smals is bereid de portemonnee te trekken.

Nieuws

menu