Liberaal rabbijn Tamarah Benima in Rede fan Fryslân: 'Er is een botsing gaande tussen oude en nieuwe beschaving waarin geen ruimte voor een andere zienswijze bestaat'

Tamarah Benima. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Het Woke-activisme manifesteert zich in de maatschappij als een nieuwe religie die weinig ruimte laat voor andersdenkenden, stelde de Liberaal rabbijn Tamarah Benima donderdagmiddag in Leeuwarden in de tiende Rede fan Fryslân.

,,De Woke-denkbeelden zijn geen gewone politieke ideeën gebleven, waarover een politieke discussie moet worden gevoerd, maar zo ongeveer heiligverklaard. Wie ze niet onderschrijft, is geen politieke tegenstander, maar een slecht mens, die gedemoniseerd, uitgestoten, ontslagen, en tot zwijgen gebracht moet worden’‘, sprak Benima. Volgens haar toont Woke zich daarmee een opvolger van de ‘oude religies en van de twintigste eeuwse ideologieën’.

De Liberaal rabbijn legde een verband tussen de Woke-denkbeelden en de missies die Bonifatius in de achtste eeuw ondernam om het heidense Friesland te bekeren. ,,Immers, wie bepaalt wat afgoden zijn en wat goden? Bonifatius wist precies wat het verschil was. En wat de waarheid. De in Engeland geboren bisschop wilde per se die waarheid verkondigen in het koninkrijk Friesland’‘, zei Benima. ,,Ook nu is er een clash of civilizations gaande. Dit keer, zo is mijn diepe overtuiging, tussen enerzijds een nieuwe religie die zich aan het vormen is – Woke – en anderzijds de religies zoals we die kennen.’‘

Het is volgens Benima belangrijk dat in de beschavingsstrijd de waarheid beschermd wordt. De objectieve waarheid, van harde feiten, dreigt het, meent ze, anders af te leggen tegen subjectieve waarheid. ,,Ik zeg niet dat die subjectieve waarheid niet bestaat, en al helemaal niet dat die niet gehoord moet worden. Wel dat als de subjectieve waarheid de maatstaf wordt in politieke discussies, samenleven ontzettend ingewikkeld, zo niet onmogelijk wordt. Want voor je het weet ontstaat er een hiërarchie van leed: wiens verhaal van onderdrukking en onbegrip is het ergste, en wie moet op basis daarvan het meest worden voorgetrokken?’‘

Benima sloot haar rede af door op te roepen ruimte te geven aan liefde, vrijheid, moed, discussie, vergiffenis en de waarheid: ,,Zonder waarheid is samenleven niet mogelijk. Want zonder waarheid is rechtspraak niet mogelijk, zonder rechtspraak is vertrouwen niet mogelijk, zonder vertrouwen is betrouwbaar economisch handelen niet mogelijk en zonder betrouwbare economie is samenleven niet mogelijk.''

Lees hier de volledige Rede fan Fryslân.

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nog geen toegang tot PREMIUM, abonneer je hier

Nieuws

menu