Kun je psychische klachten door corona te lijf gaan met een game op je telefoon?

Louis Zantema en Margryt Fennema van Reducept in Leeuwarden willen met een game mensen helpen. Zowel patiënten die corona hebben gehad als mensen die mentale klachten hebben gevolg coronamaatregelen kunnen baat hebben van 'serious game' Corona Combat. Foto: Niels Westra

Kan het spelen van een spel op een mobiele telefoon helpen om mentale klachten als gevolg van de coronamaatregelen te verlichten?

Het Leeuwarder bedrijf Reducept denkt van wel, gesteund door het lectoraat Serious Gaming van hogeschool NHL Stenden. Met financiële steun van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland onderzoekt Reducept of het iets kan doen aan coronaklachten.

,,Het idee is dat met een simpel spelletje, door te schieten op het virus, mensen verlichting kunnen krijgen van hun klachten’’, legt Louis Zantema van Reducept uit. De werktitel van de game is Corona Combat.

Reducept is opgericht door psycholoog Zantema en Margryt Fennema, geschoold in digitale innovatie in de zorg. Het houdt zich primair bezig met de ontwikkeling van een virtual reality- spel om mensen te helpen die kampen met chronische pijnklachten. Voor dat spel is een speciale VR-bril nodig. Bij Corona Combat is dat niet het geval. ,,Het is eigenlijk een kleine variant van Reducept. We zijn zeer benieuwd of het spelen van het spel iets aan je mentale conditie kan doen.’’

Het bedrijf werkt nu aan prototypes van de coronagame. Het is de bedoeling dat die in het najaar beschikbaar wordt voor telefoons met een besturingssysteem van Apple of Android.

Associate lector Serious Gaming Derek Kuiper van NHL Stenden is nauw betrokken bij het project. Hij deed onderzoek naar het effect van fantasiegames in de zorg. ,,Dat werkt heel goed. Iets wat je hebt geleerd in de game gebeurt dan ook in werkelijkheid. Het is fantastisch dat dit nu wordt getest in relatie tot corona.’’

Zantema behandelde als psycholoog in Medisch Centrum Leeuwarden mensen met chronische pijnklachten. Hij ontdekte dat de aanpak met virtual reality werkte en startte daarom Reducept.

Bij de SARS-epidemie – die in de jaren 2002 en 2003 vooral buiten Europa heerste – moesten ook veel mensen in quarantaine om besmetting te voorkomen. ,,Daarvan is bekend dat een flink aantal van hen mentale problemen kreeg als gevolg van de beperkende maatregelen’’, aldus Zantema. ,,Het zou heel mooi zijn als blijkt dat mensen die mentaal last hebben van de coronamaatregelen zich werkelijk beter voelen door zo’n spelletje te spelen.’’

In samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen wordt de game mogelijk ook getest op mensen die corona hebben gehad. Doel daarbij is te onderzoeken of het spelen van de game een positief effect heeft op het herstel van de patiënten.

Los van de coronagame maakt Reducept zich op voor verdere groei. Het bedrijf, dat nu 22 werknemers telt, gaat op zoek naar externe investeerders. De methode om pijn te bestrijden met inzet van virtual reality spreekt wereldwijd tot de verbeelding. Eind vorig jaar won het bedrijf de World Summit Award, een prijs van de Verenigde Naties voor vindingen die een digitale oplossing bieden voor grote maatschappelijke problemen.

Vorige week was Zantema een van de genodigden van de Uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde, waarbij koning Willem-Alexander en koningin Máxima ‘Nederlanders die zich hebben onderscheiden door een bijzondere prestatie’ in het zonnetje zetten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Gaming