In Leeuwarden wachten op de bus die niet komt, en andere ergernissen

De vriendelijke buschauffeur van lijn 2 helpt Judith Posthumus via de achteringang in de bus. FOTO NIELS WESTRA

Buschauffeurs kunnen beter rekening houden met mensen met een functiebeperking. Zes tips heeft de werkgroep toegankelijkheid Leeuwarden voor de chauffeurs van Arriva.

Laatst stond Hilda Snippe tot half zeven voor niks op de bus te wachten. ,,De route bleek gewijzigd vanwege het Fries Straatfestival. Er was een zak over het haltebord geplaatst, maar dat zien wij niet”, verzucht de bijna blinde voorzitter van de werkgroep toegankelijkheid Leeuwarden.

Reizigersinformatie is vaak niet actueel. Als er haltes tijdelijk niet in gebruik zijn, dan roepen buschauffeurs dat zelden om. Ook vindt Snippe daar vaak geen melding over in de reizigersapp. Hetzelfde geldt voor de informatie in de bus. Een scherm geeft aan wat de volgende halte is en de computer zorgt voor een automatische halte-afroep. In de praktijk functioneert dat systeem lang niet altijd. ,,Als dove of slechthorende ben je afhankelijk van het scherm en als blinde of slechtziende van de afroep. Een chauffeur zou voor zijn of haar dienst moeten checken of dit werkt.”

Bustoer voor wethouder en ambtenaren

Om beleidsmakers en buschauffeurs te laten ervaren hoe het is om als iemand met een functiebeperking met de bus te moeten reizen heeft de werkgroep bijna twee maanden geleden een bustoer gehouden. Onder andere een wethouder en ambtenaren van de provincie en de gemeente reisden mee. ,,Dan merk je dat er nog wel wat moet gebeuren. Je kunt je heel slecht oriënteren als je blind bent, ook al zijn er blindengeleidestroken, die ik zelf nog heb aangelegd”, zegt gemeente-ambtenaar André Busse.

Tot spijt van de werkgroep bleven de buschauffeurs weg. ,,Heel jammer. Voor chauffeurs zou het heel nuttig zijn te ervaren wat er gebeurt als je heel hard remt of te hard over een rotonde rijdt.” De rijstijl van sommige chauffeurs is een grote ergernis. Een van de tips voor een veiliger en comfortabeler rit is pas weg te rijden als de rolstoel of rollator op een veilige plaats staat en de reiziger tijd heeft gehad om te gaan zitten.

Alle kanten op

,,Je wilt niet weten hoe vaak je alle kanten opvliegt of de rolstoel door de bus schuift omdat de buschauffeur zo’n haast heeft”, zegt Snippe. Een op de acht Friezen ziet of hoort slecht, heeft een andere lichamelijke of verstandelijke beperking of kampt met een psychische aandoening. ,,Iedereen die moeilijk ter been is heeft hier last van, maar ook reizigers met een kinderwagen.”

De rolstoelafhankelijke Judith Posthumus (38) reist bijna dagelijks met de stadsbus, naar haar werk aan het Nordwin College of voor vrijwilligerswerk naar Neushoorn. Buschauffeurs zijn verplicht rolstoelgebruikers met behulp van een loopplank de bus in en uit te rollen. Verreweg de meeste stadsbuschauffeurs zijn behulpzaam en aardig, maar er zijn uitzonderingen. Twee buslijnen slaat Posthumus bewust over vanwege pestgedrag van de chauffeur. ,,Een chauffeur was me zat, die vindt dat ik met de Wmo-taxi moet. Nou, dan wacht ik wel op de volgende bus of rol ik door naar een andere halte.”

Halte tussen vuilnisbakken

De gemeente Leeuwarden heeft hier en daar ook nog wel wat werk te verzetten, oordeelt de werkgroep. Hoogteverschillen rond bushaltes zijn lastig voor rolstoel- en rollatorgebruikers. Op de winkelstraat Nieuwestad showt Posthumus een haltebord dat tussen twee vuilnisbakken is geplant. ,,Als je hier wacht, ziet geen buschauffeur je staan.” Maar andere weggebruikers kunnen ook meer rekening houden met mensen met een beperking. Posthumus wijst op de vele fietsen die her en der tegen haltes en wachtpalen staan geparkeerd.

Lévensgevaarlijk dit...

Verderop is bij de vernieuwing van het stationsgebied ook iets misgegaan. Er zijn centimeters hoogteverschillen tussen de regengoten en de bestrating. Bovendien kunnen de voorste wieltjes in de gleuven blijven steken. ,,Dan word je gewoon uit je rolstoel gekatapulteerd”, zegt Posthumus. ,,In september zei de gemeente dat het nog moest inklinken, dat zou dan nu toch wel een keer gebeurd moeten zijn.” Een op de bus wachtende man valt haar hij. ,,Mijn zoon zit ook in een rolstoel. Lévensgevaarlijk dit.”

De tips voor de chauffeurs zijn overhandigd aan Arriva. Tot op heden heeft de werkgroep daar nog geen reactie op gehad. Buschauffeurs hebben onlangs nog gestaakt tegen de werkdruk. Ze zeggen bijvoorbeeld nauwelijks tijd te hebben om te toiletteren. Zo bekeken zijn ze soms genoodzaakt hard te rijden, maar dat gaat er bij de werkgroep niet in.

Snippe: ,,Het VN-verdrag inzake personen met een handicap geeft aan dat mensen met een beperking het recht hebben om zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen.”

Nieuws

Meest gelezen