Hoe stel je de schuldige vast bij een kettingbotsing?

A32 bij Akkrum. FOTO JARING RISPENS

Het afhandelen van de schadeclaims na de kettingbotsingen op de A32 en A7 tijdens de jaarwisseling, is nog niet zo makkelijk.

We spraken André en Petra uit Meppel. Zij waren betrokken bij de kettingbotsing op de A32 en doen in de Leeuwarder Courant hun verhaal.

In Nederland ben je verplicht je auto te verzekeren tegen schade die je een ander aandoet (wettelijke aansprakelijkheid). Als jij een ongeluk veroorzaakt, vergoedt jouw autoverzekeraar de schade aan het slachtoffer.

Wanneer tientallen auto’s in de mist op elkaar botsen, is lastiger vast te stellen wie aansprakelijk is en wie het slachtoffer. ,,Verzekeraars zijn op dit moment nog in afwachting van onderzoeksresultaten van de politie om de toedracht vast te kunnen stellen’’, zegt Oscar van Elferen, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.

Wie is schuldig bij een kettingbotsing?

Vaak is het zo dat degene die op een voor hem of haar rijdende auto botst, bij een kettingbotsing aansprakelijk is voor de schade van die auto. Maar bij een kettingbotsing is dat geen wetmatigheid: het kan namelijk zo zijn dat je zelf al van achteren wordt aangereden en daardoor op de auto voor je botst.

 

Bij het afhandelen van de schade, stel je toch eerst degene die achter je reed, aansprakelijk voor de schade. Ben je zelf eerst geraakt en daardoor op je voorligger gebotst, dan kan diezelfde voorligger jou aansprakelijk stellen voor zijn schade. Je moet dan zelf met het bewijs komen dat de botsing die jij veroorzaakte, werd veroorzaakt door jouw achterligger.

Als de voorste auto rechts inhaalde, van rijstrook wisselde zonder de richting aan te geven of zonder noodzaak op de rem trapte, kan deze worden aangesproken voor de schade en gaat de achterligger vrijuit.

Lees ook | Bergers tot diep in de nacht bezig met kettingbotsingen A32 en A7: 'Meer dan 50 auto's weggehaald'

Andere route

Biedt deze route - via de wettelijke aansprakelijkheid - geen oplossing, dan kunnen verzekeraars overwegen om extra onderzoek uit te voeren. ,,Als ook dat niets oplevert, dan wordt er binnen het Verbond van Verzekeraars gekeken of we een vorm kunnen toepassen waarin de autoverzekeraar de schade van zijn eigen klant oplost’’, zegt Van Olferen.

,,Het aansprakelijkheidsvraagstuk wordt dan achterwege gelaten. Dat hebben verzekeraars in september in 2014 na een grote kettingbotsing ook gedaan. Als we bij deze stap komen, dan zijn er nog wat praktische complicaties: er kunnen verzekeraars bij de kettingbotsingen betrokken zijn die geen lid zijn van het Verbond van Verzekeraars -bijvoorbeeld een buitenlandse verzekeraar. Daarmee zal eerst overeenstemming moeten worden bereikt.’’

Lees ook LC+ | Een muur van mist: bij hectometerpaal 57,7 veranderde alles

,,Sommige verzekeraars zullen – in overleg met hun klanten – wel al starten met de afhandeling van de schade. Of bijvoorbeeld vervangend vervoer aanbieden.’’

Bij Univé zijn tot nu toe ruim 25 claims binnengekomen. De verzekeraar houdt er rekening mee dat het totaalaantal claims rond de dertig zal uitkomen. Over de hoogte daarvan worden voorlopig nog geen mededelingen gedaan, zegt woordvoerder Wouter Meijering.

Politie-onderzoek

De verkeersongevallenanalyse van de politie is nog altijd bezig met het onderzoek naar de toedracht van de kettingbotsingen op deA7 en A32. De verwachting is dat daar over enkele weken iets over valt te zeggen, aldus een woordvoerster.

Grote botsingen

Bij de kettingbotsing op de A32 waren zeker dertig auto’s betrokken. Een 58-jarige vrouw uit Dokkum overleed, negentien anderen raakten gewond, van wie twee zwaar. Bij de kettingbotsing op de A7 reden veertig auto’s op elkaar. Acht personen moesten naar het ziekenhuis.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland