Nog maanden problemen op snelweg A7 tussen Sneek en Joure vanwege omhoogkomend asfalt

De probleemplek in het aquaduct in de A7 tussen Joure en Sneek. FOTO JARING RISPENS

Het herstel van de A7 bij het aquaduct onder het Prinses Margrietkanaal tussen Joure en Sneek gaat volgens Rijkswaterstaat zeker maanden duren.

Ankers die een ‘tunnelsegment’ normaal vastklinken in de veengrond zijn vermoedelijk losgeschoten of geknapt, waardoor het asfalt door de druk van het grondwater 6 centimeter omhoog is geschoten. De tunnelbak bestaat uit 18 segmenten. Elk segment telt 40 stalen ankers van 11 tot 15 meter lang met een diameter van 15 centimeter.

Er zijn 1700 zandzakken van elk een kuub bovenop gelegd, die zorgen voor een tegendruk die vier keer zo groot is als de druk van onderop door het grondwater. Daardoor komt het segment nu niet verder omhoog.

De komende tijd wordt onderzocht hoe het probleem is ontstaan. In principe had de tunnelbak na de bouw in 1976 negentig jaar moeten meegaan. ,,Het kan een ontwerpfout zijn”, zegt districtshoofd Gijs Coenraads. ,,Maar het kan ook pure pech zijn. We weten het op dit moment niet. Liefst zou je natuurlijk direct onder de grond kijken.”

Het verkeer dat nu via omleidingen richting Joure of Sneek gaat, wordt gemonitord. Rijkswaterstaat bespreekt met de provincie, de politie en de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren waar de grootste knelpunten zitten. ,,En dan moeten we zien of er optimalisaties mogelijk zijn. Maar dat dit heel vervelend is voor het verkeer en de omliggende dorpen is duidelijk.”

Nieuws

menu