Nostalgische foto's van Friese garages in de jaren '50: geur van olie, geloof in de toekomst

Friese benzinestations en autobedrijven beleefden in de jaren vijftig een gouden tijd. Ze bouwden grote nieuwe garages in de modernste architectuur. Alles glom en ademde de sfeer van optimisme, zo tonen foto’s uit het rijke archief van deze krant.

Benzinestation Vriesema Heerenveen, 26 juni 1961.

Benzinestation Vriesema Heerenveen, 26 juni 1961. FOTO ARCHIEF LC

De komst van een Esso-benzinestation naar het verkeersplein in Heerenveen was in 1954 een grote gebeurtenis. Burgemeester Kuperus verrichtte de opening. Moderne automobilisten konden nu eindelijk rekenen op een goede service pal naast de grote weg, verkondigde hij in de Friese Koerier .

Het ging om een blits nieuw tankstation, dat in exploitatie was bij de trotse familie Vriesema. Het gebouw werd ontworpen door de beroemde architect Willem Dudok. Achteraf gezien was dit modernistische ontwerp een schitterend symbool van de jaren vijftig, realiseerden architectuurliefhebbers zich een halve eeuw later.

Van de ruim honderd Esso-gebouwtjes die Dudok door het hele land had ontworpen, konden ze er nog twee redden. Het ene exemplaar is nu te zien in het Autotron in Rosmalen. Het andere gebouwtje staat aan de Turfsingel in Groningen en heeft nu een monumentenstatus.

Hele happening

De opening van nieuwe garagebedrijven was in de jaren vijftig steevast een hele happening, die veel aandacht kreeg in de krant. Dat gebeurde bijvoorbeeld met de nieuwbouw van autobedrijf Slier aan aan de K.R. Poststraat in november 1958.

De garage organiseerde een puzzelrit voor Volkswagenrijders. Een groot aantal mensen kwam per Kever opdraven, blijkt uit de foto’s die de Friese Koerier maakte. De beste puzzelrijder won een autoradio.

De opening van garage De Boer aan de Verlengde Schrans in Leeuwarden (nu fietsenzaak Terpstra) was zo mogelijk nog indrukwekkender. Tweehonderd Volkswagens reden in oktober 1959 in een lange stoet door de stad. De garagehouder liet ook een auto met een grote kraan in de lucht bungelen.

De bouw van de Leeuwarder garage was voorzien van de nieuwste snufjes. Zo zat er een grote smeerkelder in, die het de monteurs mogelijk maakte om onder liefst vier wagens tegelijk te werken. Er werd ook aan moderne recycling gedaan: de oude smeerolie uit de garage werd namelijk hergebruikt als huisbrandolie voor de verwarming van het gebouw.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Fotoserie
Instagram