Geen steun voor het afsluiten van vaarroute Wadden bij slecht weer na MSC Zoe

Het opruimen van de troep nam vele maanden in beslag. ANP

Er komt volgens het demissionaire kabinet geen verbod voor grote schepen om in slecht weer de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te nemen. De Tweede Kamer was uit op een verbod naar aanleiding van het ongeluk met het containerschip MSC Zoe. Dat schip verloor hier begin 2019 in slecht weer meer dan driehonderd containers, dat tot zware vervuiling in het gebied leidde.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) adviseerde vorig jaar dat grote containerschepen bij een noordwesterstorm de route die het dichtst bij de Waddeneilanden ligt, beter kunnen mijden. De kans is groot dat zo’n incident dan opnieuw gebeurt, aldus het OVV-rapport. Vrachtschepen kunnen ook nog een noordelijkere route nemen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet in een reactie op het rapport weten dat het lastig zou worden om schepen te verbieden de zuidelijke route te nemen. Het betreft namelijk een internationale scheepvaartroute en voor afsluiting is overeenstemming van de internationale maritieme organisatie (IMO) nodig.

”Het ontbreekt hiervoor echter aan draagvlak bij de buurlanden Duitsland en Denemarken, zoals gebleken is uit meerdere gesprekken. Een dergelijk voorstel zou in IMO ook weinig kans maken, zo heeft een peiling bij IMO uitgewezen”, schrijft demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Wel werkt Nederland met Duitsland en Denemarken aan een aanbeveling voor de IMO om schepen een andere route te laten nemen. Daarbij wordt gewezen op de belangrijke natuurstatus van het Waddengebied. De Kustwacht doet al wel sinds eind 2019 bij storm een dringend advies aan bemanningen om de zuidelijke route te mijden.

Nieuws

Meest gelezen