Friesland en Groningen krijgen snel Europese spoorbeveiliging

FOTO ARCHIEF

Het rijk voorziet de regionale spoorlijnen in Friesland en Groningen als een van de eerste regio’s van het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

Het systeem, dat 390 miljoen euro gaat kosten, moet in 2026 in gebruik zijn. ERTMS (European Rail Traffic Management System) verbetert de veiligheid op het spoor en maakt het rijden met automatische treinen eerder mogelijk.

Proeftuin

Door meteen in ERTMS te investeren bespaart ProRail 60 miljoen euro aan noodzakelijke investeringen in het huidige beveiligingssysteem (ATB-NG). Het bureau dat het nieuwe systeem landelijk uitrolt, ziet de noordelijke spoorlijnen als een mooie proeftuin. ,,Die zijn rustiger dan de drukke corridors en zijn dus een ideale opstart voor de ontwerpers en de bouwers’’, legde directeur Wim Knopperts vorig jaar uit in vakblad ‘SpoorPro’.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven ziet de versnelde introductie in Noord-Nederland ook als beloning voor de twee provincies. ,,Groningen en Fryslân lieten eerder met de waterstoftrein en de proef met zelfrijdende treinen al zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten.”

Harlingen Haven-Leeuwarden

Met het ombouwen van alle 70 Arriva-treinen in het Noorden en het opleiden van de medewerkers is zo’n 90 miljoen euro gemoeid. Daarvoor trekken de provincies Groningen (20 miljoen) en Friesland (10 miljoen) ook de portemonnee. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven-Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

Nieuws

Meest gelezen