Eerste Waddenfilm is klaar, de volgende in de startblokken

Natuurfilmer Ruben Smit aanhet werk met zijn Waddenfilm. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Deze week waren er voorvertoningen van de bijna-voltooide film Wad van Ruben Smit. Maar er was toch ook een tweede Waddenfilm in de maak?

Wad , de anderhalf uur durende, indrukwekkende natuurdocumentaire van Ruben Smit en de zijnen gaat op 4 oktober in Leeuwarden in première. Daarna gaat hij de bioscopen in, en er volgt, zo vertelde Smit donderdag in Drachten, ook nog een speciale reeks vertoningen op de Nederlandse Waddeneilanden en in kustplaatsen op het vasteland. ,,Ik hoop dat hij een lange levensduur heeft.’’

Pers en betrokkenen kregen woensdag en donderdag vast een voorproefje in Amsterdam en Drachten. ,,Hij is 95 procent klaar’’, zei Smit, die er de regisseur, producent, cameraman en editor van is. Hij heeft er geen subsidie voor gekregen, de benodigde 1,5 miljoen scharrelde hij zelf bijeen. ,,Ik ben er best trots op wat we zonder de fondsen hebben weten te doen.’’ Als er rond de honderduizend mensen naar de film gaan, kan dat uit.

Waddenfonds

Het geld van het Waddenfonds waar Smit op had gehoopt ging naar een andere Waddenfilm, Silence of the tides . Even leek het erop of die ook in 2018 al af zou zijn, maar dat is niet zo, vertelt documentairemaker Pieter-Rim de Kroon. ,,Het wordt na de zomer van 2020.’’ Begin dit jaar zijn de opnames begonnen. Die film is begroot op ruim een miljoen.

,,Hoezeer zijn film ook van de mijne zal verschillen’’, zegt Smit, ,,het lijkt me toch niet leuk voor hem. En dat er nog een film gemaakt wordt is voor het waddengebied niet verkeerd, maar het heeft mijn gang naar de bioscoop niet vergemakkelijkt.’’

,,Zit dat elkaar in de weg? Ik zou het echt niet weten’’, zegt De Kroon. ,,Er zijn ook een heleboel films gemaakt over de verhouding tussen man en vrouw, die hebben toch steeds weer een publiek gevonden.’’

Verschillen

De verschillen zijn bovendien groot. De film van Smit is gericht op de natuur . Afgezien van een enkele torenspits op de horizon zijn er geen menselijke sporen in te zien. De Kroon portretteert juist eilanders: een dominee op het Duitse Pellworm, een vuurtorenwachter op de Brandaris, om de relatie tussen mens en getijden te laten zien.

Smit heeft zijn film van anderhalf uur samengesteld uit zo’n vijfhonderd uur aan opnamen. Uit die opnamen wordt ook een vierdelige serie over het wad samengesteld, die eind volgend jaar op NPO1 komt.

Nieuws

menu