Duurzame trein te duur ten opzichte van vliegtuig

Pier Eringa, president-directeur van spoorbedrijf ProRail, ziet heil in simpele tunnelbuizen voor onbewaakte spoorewegovergangen. FOTO ANP/ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Pier Eringa, president-directeur van spoorbedrijf ProRail, ziet heil in simpele tunnelbuizen voor onbewaakte spoorewegovergangen. FOTO ANP/ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Reizen met de trein is veel duurzamer dan met het vliegtuig, maar vaak ook stukken duurder.

Het wordt tijd dat de ticketprijzen dichter bij elkaar komen te liggen, betoogt directeur Pier Eringa van ProRail.

Of vliegen te goedkoop is? De vraag wordt hem de laatste tijd vaker gesteld, vooral met het oog op het veelbesproken Lelystad Airport. Een direct antwoord heeft Eringa nog niet gegeven. De Friese baas van spoorbeheerder ProRail laat deze discussie liever over aan de politiek.

Geen belasting op kerosine

Hij noemt de kwestie ,,ynteressant’’ en betoogt dat in elk geval de prijzen voor trein- en vliegtickets dichter bij elkaar zouden moeten liggen. Met of zonder hulp van de overheid. Mét is een optie. Hulp krijgt de vliegbranche namelijk ook, geeft hij aan. Zo wordt er, bijvoorbeeld, geen belasting geheven op kerosine.

Voor relatief korte afstanden dienen mensen het straks niet meer in hun hoofd te halen om het vliegtuig te nemen, zegt Eringa. Hiervoor is de internationale trein bedoeld. Bestemmingen binnen 500 kilometer moeten sowieso per trein worden aangedaan. De ProRail-baas noemt steden als Parijs, Londen, Hamburg, Berlijn, Frankfurt en Düsseldorf. Wel moeten de vervoerders het reizen per trein aantrekkelijk houden of maken.

Naar stadscentra zonder overstap

Een iets langere reistijd dan met het vliegtuig (met vaak lange inchecktijden op vliegvelden) hoeft geen probleem te zijn. Zolang de treinen maar naar de stadscentra blijven rijden en er geen overstap nodig is, zegt Eringa, die sinds oktober tevens voorzitter is van de Europese club van spoorbeheerders. Dit onderwerp staat ook daar op de agenda.

Pier Eringa (ProRail) pleit voor aanpassen ticketprijzen

De mobiliteit blijft de komende jaren en decennia fors groeien, daarvan is Eringa overtuigd. ,,Dat is wis. Mar it milieubewustzijn groeit ek.’’ Mensen gaan duurzamer leven. De ‘sympathiefactor’, zoals hij het noemt, komt veel meer bij de trein te liggen dan bij het vliegtuig. Zelfs de bazen van Schiphol en de KLM zeggen in interviews dat voor korte afstanden de internationale trein een beter vervoersmiddel is. ,,Dat is moai.’’

Zuiderzeelijn weer op de agenda

Het woord ‘ynteressant’ dat Eringa gebruikt voor de discussie rond Lelystad Airport, neemt hij ook in de mond met betrekking tot de Zuiderzeelijn. Deze spoorlijn zou dankzij een motie tijdens het landelijke D66-congres begin deze maand voorzichtig weer op de agenda kunnen komen.

En een spoorlijn over de Afsluitdijk? ,,Ja, ek ynteressant. Ik bin fan it spoar, dus ik bin dêr altyd foar. Mar ik fyn it foaral in politike ferantwurdlikens, in politike kar.’’