Door de coronacrisis gooien horecabedrijven het over een andere boeg

De coronacrisis dwingt tot creativiteit. Noodgedwongen hebben veel bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche het deels over een andere boeg gegooid, of al langer sluimerende ideeën ten uitvoer gebracht.

Bjørn de Bruijn bezig met het roken van zijn vleesproducten.

Bjørn de Bruijn bezig met het roken van zijn vleesproducten. FOTO REMCO KEYZER

De horeca is al jarenlang haar passie. In Hindeloopen, traditiegetrouw iedere zomer door veel dagjesmensen en buitenlandse watersporters bezocht, lagen mogelijkheden, zag Laura Giesen. Zij voert sinds 2017 de dagelijkse leiding in gemeenschapscentrum De Foeke. Naast de verbouwde boerderij lag een groot grasveld. Waarom daar geen terras aanleggen, zo opperde Giesen bij de pachter. ,,Maar hij heeft nog een ander bedrijf als interieurbouwer en had daar helemaal geen tijd voor. Toch hebben we het plan uitgevoerd’’, aldus Giesen. Met de inkomsten van de maatschappelijke en culturele verenigingen, waaronder een dansgroep, dartclub, maak- en breicafé, die De Foeke als speel-, oefen- en vergaderruimte gebruiken, was een gezonde exploitatie niet echt op te brengen.

Nieuws

menu