De Hoeve houdt manifestatie tegen onveilig en snel verkeer

Joran Slager en Sem Venema deden tijdens de verkeersmanifestatie mee met een skelterrace. FOTO RENS HOOYENGA

Driekwart van de auto’s rijdt te hard door De Hoeve. Dat kan zo niet langer. Daarom was het dorp zaterdag afgesloten voor een verkeersveiligheidsmanifestatie.

Veel maaimachines zijn tegenwoordig breder dan een weghelft. Wie zaterdag over het Friese platteland reed, kon deze gevaartes overal tegenkomen. Het landbouwverkeer is een risico, maar in De Hoeve maken ook vrachtwagens en snel rijdende auto’s de dorpskom onveilig.

,,We hebben lang gedacht dat we het met communicatie konden oplossen’’, zegt Eddy Lania van de verkeerswerkgroep, maar toen het dorp als proef een snelheidsmeter had geïnstalleerd, sloeg de schrik toe: 75 procent van de auto’s reed er harder dan 30, het toegestane maximum.

Venijnige varkensruggetjes

De snelste rijder joeg met 108 kilometer per uur door het dorp. Om daar wat aan te doen, opperde de verkeerswerkgroep om drempeltjes aan te leggen. Die liggen er nu sinds enkele dagen.

De zogeheten ‘varkensruggetjes’ blijken venijnig. Ze remmen goed, maar of iedereen enthousiast blijft, moet nog even worden afgewacht. ,,We zijn pilotdorp’’, zegt Lania. Buurdorpen kijken nieuwsgierig mee naar de ervaringen.

Zaterdag werd De Hoeve helemaal afgesloten voor auto’s om bij iedereen het veiligheidsverhaal goed in te peperen. Dat ging soms speels: kinderen deden races met skelters en tuinslakken.

Volwassenen verrichtten per auto remproeven met 50 kilometer per uur midden in het dorp. Kinderen moesten hier inschatten hoe lang hun remweg zou zijn. Meestal verkeken ze zich hierop.

In de vrachtwagencabine

Dorpsbewoner en chauffeur Henri Stuurman nodigde kinderen en volwassenen uit achter het stuur van zijn vrachtwagen, die hij dagelijks voor Van der Valk/De Groot bestuurt. ,,Kijk, ik heb zes spiegels en een camera. Maar toch kan ik onmogelijk alles zien.’’

,,We hebben met landbouwbedrijven afgesproken dat ze hun chauffeurs vragen om niet meer door het dorp te rijden als de school in- of uitgaat’’, zegt Lania. ,,We hopen ook dat de routes van de ‘Garmins en Tomtoms’ minder door ons dorp gaan.’’ Hij noemt als voorbeeld de Jumbo in Noordwolde. Vrachtwagens rijden soms dwars door De Hoeve naar deze supermarkt, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Monique Geertzen geniet een straat verderop van het dagje autovrij. ,,Moet je die kinderen hier zien op straat. Ik hoor dat sommige ouders normaal hun kinderen niet buiten durven laten spelen, omdat het te gevaarlijk is.’’

Nieuws

Meest gelezen