Buurtbussen nog niet de weg op, FNP wil oplossing

De Buurtbus in Stavoren. FOTO SIMON BLEEKER
In de provincie rijden normaliter busjes op zes lijnen, als verlengstuk van de stoptrein tussen Sneek en Stavoren en rondom het treinstation Wolvega en busstation Appelscha. Begin maart werden de busjes van de weg gehaald. De achtpersoonsbusjes zijn te klein om afstand te bewaren en de vrijwillige chauffeurs zijn voornamelijk ouderen die tot de corona-risicogroep behoren.
Deze zomer werkte de branche aan het coronaproof maken van de busjes, maar dat is volgens de vereniging van vervoersbedrijven OV-NL nog niet gelukt. Er is extra onderzoek nodig om de veiligheid van de chauffeur en de passagiers te garanderen. De ventilatie in de busjes is het meest heikele punt. De busjes hebben, in tegenstelling tot een lijnbus, maar één voordeur. Bij het openen van de deur is de stroom schone lucht beperkt. Ook het idee dat mensen in en uit moeten stappen via dezelfde deur, zorgt nog voor de nodige hoofdbrekens.
Kuchschermen nodig
De meeste chauffeurs vallen in de groep waarbij de kans om besmet te worden met het coronavirus groot is. Om hen te beschermen zijn kuchschermen nodig. Die zijn niet zomaar geïnstalleerd. Schermen van plexiglas mag niet, omdat deze te zwaar zouden zijn voor het type busje. Een scherm van plastic behoort wel tot de mogelijkheden.
Kennisinstituut TNO onderzocht op verzoek van de ov-branche de risico’s op verspreiding in buurtbussen. Onderzoekers stelden dat er meer onderzoek nodig is, voordat er maatregelen kunnen worden getroffen. De uitkomsten worden in oktober verwacht. Tot die tijd mogen de bussen de weg niet op.
FNP: zet andere bussen in om reizigers te vervoeren
Volgens FNP-Statenlid Wopke Veenstra kunnen reizigers die afhankelijk zijn van de buurtbus niet nog langer wachten. Sinds maart van dit jaar zijn de vaste reizigers, enkele tientallen per dag, al aangewezen op alternatief vervoer. Veenstra wil van gedeputeerde Avine Fokkens (VVD, openbaar vervoer) weten wat de provincie gaat doen om de reizigers tegemoet te komen. Het Statenlid van de FNP oppert ook het idee om concessiehouder Arriva langs de opstaphaltes te laten rijden of om particuliere busmaatschappijen in te huren om de reizigers te vervoeren.