Grote onrust in Heerenveen, maar uit onderzoek blijkt: bijstandsgerechtigden tevreden over contact met gemeente

Foto ANP

Veel bijstandsgerechtigden in Heerenveen hebben weinig te klagen over hun contact met de gemeente. Van de ondervraagden is 75 tot 80 procent tevreden en 10 tot 12 procent ontevreden.

Dat blijkt uit onderzoek van de rekenkamercommissie in opdracht van de Heerenveense gemeenteraad. De commissie bestudeerde de bejegening van bijstandsgerechtigden en de manier van communiceren door de gemeente. Hierover ontstond bijna een jaar geleden flinke politieke onrust in Heerenveen.

Het gemiddelde rapportcijfer voor de ambtenaren is een 7,7. De onderzoekers keken naar het verstrekken van bijstandsuitkeringen, eventuele terugvorderingen, toezicht, handhaving en de begeleiding naar werk. Veel van de ondervraagde bijstandsgerechtigden waren positief, een deel gebruikte termen als ‘behulpzaam’, ‘vriendelijk’ en ‘een luisterend oor’.

Rumoer in meerdere gemeenten

Eind 2020 en begin 2021 ontstond in meerdere gemeenten in Nederland rumoer rond de Participatiewet en het terugvorderen van bijstandsgeld van uitkeringsgerechtigden. Heerenveen kwam in die tijd in het nieuws met zijn eigen ‘boodschappenaffaire’, waarbij ouders af en toe boodschappen betaalden voor hun dochter. Zij moest bijstandsgeld teruggeven.

Lees ook: Burgemeester Heerenveen heeft stevige kritiek op Den Haag en de Participatiewet: ‘Die is kiezelhard’

Na de nodige discussie en uitleg door de gemeente, werd een onderzoek aangekondigd naar de bejegening van uitkeringsgerechtigden door ambtenaren. Sommige bijstandsgerechtigden waren erg bang geworden. Zij durfden niet meer naar het gemeentehuis, vertelden verschillende gemeenteraadsleden eerder dit jaar.

Nieuws

Meest gelezen