Apothekers en verzekerden dagen De Friesland om thuisbezorgen hulpmiddelen

De zorgverzekeraars Zilveren Kruis en De Friesland moeten de verstrekking van hulpmiddelen via de apotheek volledig blijven vergoeden. Dat eisen zes verzekerden en 28 apothekers uit het hele land vandaag in een kort geding in Leeuwarden.

Apothekersassistenten van de apotheek en huisartsenpraktijk De Fundatie in Beetsterzwaag zijn, begin dit jaar, in de weer met medicijnen.

Apothekersassistenten van de apotheek en huisartsenpraktijk De Fundatie in Beetsterzwaag zijn, begin dit jaar, in de weer met medicijnen. FOTO JILMER POSTMA

De Friesland, onderdeel van Zilveren Kruis, wijzigt voor komend jaar de vergoeding voor incontinentiemateriaal, verband, diabetesmateriaal, stomamateriaal en voeding. Verzekerden moeten deze hulpmiddelen online of telefonisch bestellen bij landelijke medische speciaalzaken en verplicht thuis laten bezorgen.

De apotheker speelt geen enkele rol meer in het proces. De apotheker mag de middelen ook niet in naam van de speciaalzaak overhandigen. Wie blijft afhalen bij de apotheek krijgt een lagere vergoeding, onduidelijk is hoeveel lager.

De Friesland en Zilveren Kruis lieten eerder tegenover de Leeuwarder Courant weten met de maatregel jaarlijks zes euro zorgpremie per verzekerde te besparen. De zorgverzekeraars hebben een verantwoordelijkheid om de zorg betaalbaar te houden. Tot dit jaar kocht De Friesland de hulpmiddelen nog zelfstandig in.

Veel ouderen niet blij

Veel Friese ouderen zijn niet blij met het drastisch omgegooide beleid. Volgens Ger Dikhoff van de Katholieke Bond van Ouderen Fryslân wordt het overgrote deel van de tweeduizend leden van 55 jaar en ouder ernstig geraakt door deze maatregel. Hij vindt dat kostenbesparing niet prioriteit mag krijgen boven keuzevrijheid en het belang van de cliënt.

Volgens Dikhoff heeft ongeveer 60 procent van zijn leden geen e-mail. ‘En het merendeel beschikt zeker niet over zodanige digitale vaardigheden dat ze fair en fraude gemakkelijk kunnen onderscheiden’, schrijft hij aan De Friesland en Zilveren Kruis. Hij vindt dat veel senioren het bos in worden gestuurd waar zij de weg niet weten, zonder dat dit vooraf duidelijk is gecommuniceerd. Volgens hem klemt dat temeer, omdat de senioren zo laat in het jaar niet meer op tijd ‘een klantvriendelijker’ zorgverzekeraar kunnen zoeken.

‘Ouderen zitten niet te wachten op anonieme bezorger’

Zilveren Kruis en De Friesland verplichten de verzekerden de hulpmiddelen thuis te laten bezorgen. Volgens Dikhoff zien de zorgverzekeraars over het hoofd dat nogal wat ouderen hun hulpmiddelen door familie laten ophalen bij de apotheek en dat veel ouderen niet zitten te wachten op een anonieme bezorger, ‘voor wie zij de deur liever helemaal niet opendoen’.

Bovendien is een deel van de verzekerde ouderen niet mobiel genoeg om dergelijke pakketten aan te nemen, vervolgt Dikhoff. Hij voorziet dat de bestellingen dan afgestemd moeten worden op de aanwezigheid van thuiszorgers. ‘Ook zien wij niet duidelijk voor ons vanuit welke professionele achtergrond de bezorger aan de voordeur een vertrouwelijk gesprek voert. De vraag of de hulpmiddelen nog geschikt zijn en hoe deze het best kunnen worden gebruikt, ligt nogal voor de hand.’

Petitie

De Friesland en Zilveren Kruis hebben veel meer reacties gekregen dan alleen van KBO Fryslân. Zo is er landelijk een petitie ondertekend door zo’n 5000 zorgverleners en patiënten. Dit heeft bij Zilveren Kruis niet tot ander beleid geleid, waardoor een grote groep apothekers en verzekerden nu naar de rechtbank stapt. De beroepsvereniging van de apothekers, de KNMP, heeft zich bij de dagende partij aangesloten.

Volgens de apothekers dreigen vele tientallen apothekersassistenten hun baan te verliezen. De apothekers stellen veel verontruste reacties van patiënten te hebben ontvangen.

Zorg bij meerdere partijen

Verzekerden worden door het nieuwe beleid van Zilveren Kruis en De Friesland gedwongen de zorg bij meerdere partijen te betrekken, stelt de advocaat van de eisende partij. ‘Dit gaat in de praktijk zo ver dat een diabetespatiënt die zijn insuline haalt bij de apotheek, maar voor de diabetes-teststrips en de injectienaalden die nodig zijn voor het toedienen van insuline is aangewezen op een online medische speciaalzaak, terwijl de apotheek deze middelen gewoon op voorraad heeft.’

Dit staat een efficiënte zorgverlening in de weg en hindert de apotheken in het vervullen van hun rol in de zorgketen, die zij met huisartsen, wijkverpleegkundigen en verzekerden leveren, stellen de eisers.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Zorg