ANWB-apparaatje ontmaskert parkeerfraudeurs bij Schiphol, Friezen spelen hoofdrol

Dankzij zogeheten dongels van de ANWB zijn verschillende frauderende parkeerbedrijven bij Schiphol ontmaskerd. En de apparaatjes zijn goed voor meer ‘bijvangst’.

Een dongel is een elektrisch apparaatje dat bestuurders vrijwillig in hun auto kunnen installeren. Na een oproep van deze krant om verhalen over misstanden bij valet parking -bedrijven op en rond Schiphol te delen, bleek dat een opvallend groot deel van de gedupeerde vakantiegangers een dongel heeft.

Met het apparaatje wordt het rijgedrag geregistreerd. Op deze manier kunnen automobilisten die bij de ANWB een specifieke autoverzekering (de Veilig Rijden Verzekering) hebben afgesloten - en die er geen problemen mee hebben dat zij via de dongel gevolgd worden - door veilig en rustig te rijden korting ontvangen op deze verzekering.

Bij onveilig gedrag, zoals veel te snel rijden of optrekken en heel hard remmen, krijgen zij per mail meteen een waarschuwing. Strafpunten en uiteindelijk het terugdraaien van de korting zijn het gevolg.

Friezen betrappen parkeermedewerkers

Meerdere Friese gezinnen - onder meer uit Balk en Sint Nicolaasga - hebben zo de afgelopen maanden frauderende valet parking -medewerkers op Schiphol kunnen betrappen. Bij toeval.

Tijdens hun vakantie kregen zij mailtjes van de verzekeraar dat er met hun auto’s te hard of onveilig werd gereden. Door anderen, want zelf lagen zij in een strandstoel in een ver en zonnig land. De dongel van de ANWB registreerde heel nauwkeurig waar en wanneer de overtredingen plaatsvonden.

En er is meer bijvangst, laat de ANWB desgevraagd weten. Zo hebben de elektrische apparaatjes de afgelopen twee jaar al meerdere gestolen auto’s terug weten te vinden, vertelt woordvoerder Ad Vonk.

Daarnaast zijn er ouders die hun kinderen betrapten die een voertuig ongevraagd hadden geleend. Vonk: ,,Dan bleek een tienerzoon met die auto te racen.’’

Ritje naar de McDonald’s

Klaas Kregel van de verzekeringstak van de ANWB geeft een vergelijkbaar voorbeeld: ,,Een tijdje geleden zochten wij contact met een klant over een snelheidsincident. De klant gaf aan dat zij op het bewuste moment lag te slapen. De rit met de auto eindigde bij de McDonald’s. Bij navraag bleek dat een van de kinderen de auto had ‘geleend’ in verband met ernstige nachtelijke trek.’’

Ook maakt garagepersoneel na een beurt vaak even een testrit met de auto, om te kijken of alles werkt, weet Kregel. ,,Die testrit is soms behoorlijk pittig, zo blijkt dankzij de dongel.’’

‘Ook prettig voor ons’

Overigens is het terugvinden van een gestolen auto niet alleen mooi voor de klant, zegt hij. ,,Ook voor ons is dat prettig. Het vergoeden van een auto drukt zwaar op onze schadelast, dus als je er één terugvindt is dat echt een opsteker.’’

Zowel Vonk als Kregel zegt dat gedupeerde vakantiegangers of ouders hun punten terugkrijgen als zij kunnen aantonen dat er anderen in hun wagen reden.

Kregel legt uit: ,,Dat gebeurt ook als iemand hard moest remmen voor, bijvoorbeeld, een kind dat plotseling overstak of als iemand achter een ambulance moest aanrijden met een familielid erin.’’

Dinsdagmiddag op lc.nl: Wat is valet parking precies?

Dinsdagavond op lc.nl: Meer Friese gedupeerden

Nieuws

menu