162 miljoen euro (en misschien aquaducten) voor vaarweg Lemmer-Delfzijl

De brug bij Spannenburg over het Prinses Margrietkanaal. Foto: Foto LC

Voor de aanpak van de vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl en de bouw van nieuwe bruggen komt 162 miljoen euro beschikbaar.

Daarbij wordt onderzocht of er bij Kootstertille en Skûlenboarch aquaducten kunnen komen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de Tweede Kamer gisteravond laten weten.

De miljoenen euro’s worden onder meer gereserveerd om de vaarweg beter bereikbaar te maken voor grotere zogeheten Va-schepen. Van Nieuwenhuizen heeft daarover ook afspraken gemaakt met de provincies Friesland en Groningen en de gemeente Groningen.

Bruggen, oevers, ligplaatsen

De vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl – een van de belangrijkste waterwegen van Nederland – telt 32 heel verschillende bruggen, vier sluizen en drie aquaducten. Het is de bedoeling dat van het geld bruggen, oevers, ligplaatsen en brugbediening worden aangepakt.

In Friesland is het de bedoeling om op het Prinses Margrietkanaal de bruggen Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga te vervangen. Dat werk moet uiterlijk eind 2027 klaar zijn, laat Van Nieuwenhuizen weten.

,,De hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is een belangrijke verbinding over water tussen Noord-Duitsland en de havens van Amsterdam en Rotterdam. De vaarweg is ook van groot belang voor de economie in Noord-Nederland’’, aldus Van Nieuwenhuizen. Ze geeft aan dat het scheepvaartverkeer op de Fries-Groningse vaarroute de komende jaren zal gaan toenemen. ,,Het is mooi dat we samen met de regio afspraken hebben gemaakt om de vaarweg te verbeteren, zodat het vervoer van goederen verder kan groeien op een veilige vaarweg.”

Aanvaringen

Afgelopen september was er nog een aanvaring tussen een schip en de Paddepoelsterbrug in Groningen. Eerder, begin vorig jaar, raakte de draaibrug bij Skûlenboarch ernstig beschadigd, eveneens door een aanvaring. Hierdoor moest het wegverkeer enkele maanden omrijden via de brug bij Kootstertille.

Op beide plaatsen gaat nu gekeken worden of een aquaduct een goed alternatief is voor de bruggen. Aanpassing van beide bruggen was al noodzakelijk. De brug bij Skûlenboarch is aan het eind van zijn technische levensduur en ook de brug bij Kootstertille heeft geen lange levensverwachting meer.

Nieuws

menu