‘Scheuren in bruggen in Sneek komen door gebrek aan onderhoud’

Onvoldoende onderhoud door Rijkswaterstaat is de reden dat de bekende houten bruggen over de N7 in Sneek scheuren hebben gekregen, zegt architect Hans Achterbosch.

Een van de houten bruggen boven de N7.

Een van de houten bruggen boven de N7. Foto Google Streetview

Van een fout in de constructie is volgens de Leeuwarder ontwerper van de twee bruggen geen sprake. ,,We hebben destijds bij de oplevering een onderhoudscyclus overhandigd. Maar dat onderhoud is niet voldoende uitgevoerd.”

De bruggen werden in 2008 en 2010 voor 5,9 miljoen euro gebouwd in opdracht van het rijk, de provincie en de gemeente Sneek. Daarna zijn ze overgedragen aan Rijkswaterstaat. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen meldde vorige week aan de Tweede Kamer dat het houtwerk scheuren vertoont.

‘Levensduur niet haalbaar’

Rijkswaterstaat moet het onderhoud anders aanpakken, zegt de minister. De bruggen zijn volgens haar nog steeds veilig, maar uit inspecties blijkt ,,dat de beoogde levensduur van 80 jaar met de huidige of andere aanpak niet haalbaar is.”

Rijkswaterstaat kon maandag nog niet reageren op de vraag of het onderhoud altijd volgens afspraak is uitgevoerd. In 2018 zijn er nog inspecties geweest. De minister heeft al gezegd dat de scheuren volgend jaar worden gerestaureerd. Achterbosch is gematigd positief. ,,Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.”

Beschermlaag

Wat precies het onderhoudsschema van de Sneker bruggen was, weet Achterbosch niet meer. De oorzaak van de scheurvorming moet wat hem betreft liggen in een niet goed functionerende beschermlaag op het hout. ,,Die laag houdt UV-straling tegen en zorgt dat er geen vocht intrekt.”

Voor de bruggen is naaldhout gebruikt, dat door een behandeling met azijnzuur dezelfde duurzame eigenschappen heeft als tropisch hardhout. Het bruggenproject was bedoeld als pilot: twaalf jaar geleden was er in Nederland nog nauwelijks ervaring met accoya, zoals dit hout bekend staat.

‘Met gemak 80 jaar mee’

,,We hebben de levensduur van de bruggen van tevoren laten onderzoeken”, zegt Achterbosch. Als je het onderhoud had uitgevoerd zoals afgesproken, kunnen ze met gemak 80 jaar mee.” Accoya is inmiddels alomtegenwoordig in Nederland ,,Ook wij hebben er later mee gewerkt bij andere projecten: ik heb daarbij nooit iets over scheuren gehoord.”

Wel is het hout gevoelig voor blauwschimmel. ,,Maar dat zorgt alleen voor verkleuring, het heeft geen effect op het hout zelf.” De bruggen zijn bij de oplevering gebeitst om de schimmel buiten te houden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân