Is Leeuwarden te klein voor stadsbussen? 'Lijn 15 weg? Dat zou irritant zijn'

Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis worden buslijnen geschrapt. Hoe erg is dat? Buschauffeur en reizigers vertellen.

De veertienjarige Rikst Dijkstra gaat drie keer per week naar school met lijn 15.

De veertienjarige Rikst Dijkstra gaat drie keer per week naar school met lijn 15. FOTO JACOB VAN ESSEN

‘We gaan naar oma.’’ Elisa van Tuinen zit donderdag rond het middaguur ontspannen op een bankje onder de overkapping op het Leeuwarder busstation. Keuvelend met haar bijna driejarige zoontje die in de buggy zit, wacht ze op lijn 1. Een traject dat op de nominatie staat om tijdelijk uit de dienstregeling geschrapt te worden.

De jonge moeder moet er niet aan denken dat deze route komt te vervallen. ,,Dat zou ik echt heel erg vinden.’’ Drie keer per week neemt Elisa de stadsbus naar Westeinde voor een bezoekje aan haar moeder. ,,Hij gaat al niet meer op zondag’’, moppert ze. Als ze niet meer met de bus kan, dan moet Elisa door weer en wind op de fiets van haar huis in de Leeuwarder wijk Huizum naar Westeinde met haar zoontje achterop. ,,Niet ideaal, want hij is best wel zwaar.’’

,,Wie naar Westeinde wil, kan ook de bus naar Harlingen nemen’’, tipt buschauffeur Nils Schilder, die om 11.45 uur vertrekt met lijn 15 voor een ronde langs 29 haltes door Aldlân, via Nijlân en ziekenhuis MCL weer terug naar het busstation. ,,Maar goed, die bus naar Harlingen stopt aan de rand van de wijk. Als je achter in Westeinde moet zijn, dan is dat nog een flinke tippel.’’

Scholieren

Ook lijn 15 valt onder de voorgestelde versobering van de dienstregeling, bedacht om Arriva het hoofd boven water te laten houden als landelijke steunpakketten voor het openbaar vervoer wegvallen. Schilder kan zich wel voorstellen dat zijn werkgever niet met lege bussen wil rijden. Dat er ritten sneuvelen is daarom wel begrijpelijk, maar lijnen helemaal schrappen? ,,Tijdens spitsuren, ’s ochtends en ’s middags, zit deze bus vol met scholieren.’’

Ook de veertienjarige Rikst Dijkstra uit Easterlittens zit drie keer per week in lijn 15. Ze stapt uit bij Ynsicht, de middelbare school waar ze derdejaars op het vmbo is. ,,Het zou heel irritant zijn als deze lijn geschrapt wordt. In principe gaat er wel een andere bus, maar dan moet ik veel langer wachten bij het overstappen. Ik ben nu iets van een uur onderweg, dan komen er zeker twintig minuten bij.’’ Op de fiets stappen kan natuurlijk ook. ,,Maar als het hard waait, dan is het niet fijn om 15 kilometer te fietsen.’’

Tijdens de bochtige rit stopt de bus twee keer voor in totaal vijf passagiers. ,,De ene keer is het druk in de bus, de andere keer rustig’’, zegt Rikst. Als zij en een medescholier zijn uitgestapt, kan Schilder de rest van zijn ronde rijden zonder te stoppen. Hij is al 12,5 jaar buschauffeur en weet uit ervaring dat je reizigers verliest als je een lijndienst schrapt. ,,Mensen gaan andere alternatieven zoeken in plaats van omrijden met een andere bus. Dat gaan we zeker merken.’’

Ook bij het ziekenhuis staat niemand bij de halte te wachten. ,,Als het koud is en het regent, gaan de mensen met je mee. Vaak wachten ze liever op lijn 5 en 2. Dan zijn ze een stuk sneller weer op het station.’’

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Openbaar vervoer