Vier dingen die je kunt doen om je zweetgeur te verminderen

Shutterstock.com

Veel dingen hebben invloed op de geur van je zweet. Voeding bijvoorbeeld. Eet je veel uien of knoflook dan kan dat invloed hebben op de zweetgeur. Met deze tips en een beetje deodorant hoef je je niet zorgen te maken over je geur.

Zorg voor minder stress. Het is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je veel last hebt van stress kan je zweet al sterker gaan ruiken. Je lichaam maakt dan namelijk extra adrenaline en cortisol aan. Door deze hormonen schiet je hartslag omhoog, je lichaamstemperatuur gaat omhoog waardoor je meer gaat zweten. Dat zweet kan geen kant op. Dat in combinatie met bacteriën in je oksel zorgt voor een sterke geur.

Magnesium

Dat knoflook voor geurtjes kan zorgen is wel bekend. Uien ook wel. En van sterke kruiden kun je ook gaan ruiken. Maar wist je ook dat je ook kunt gaan stinken als je bepaalde voedingsstoffen niet eet? Magnesium tekort kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je zweet sterker gaat ruiken. Magnesium zit onder andere in noten en bananen, maar ook in graanproducten en groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie. Magnesium zorgt voor sterke botten en tanden.

Stoffen

Katoen, wol en linnen zijn stoffen die goed vocht absorberen. Het zweet en dus de bacteriën trekken diep in de vezels waardoor je minder snel naar zweet ruikt. Polyester stoot water en zweet af. Daarom is deze stof ideaal voor sportkleding. Nadeel is wel dat het zweet niet in de stof trekt en daardoor meer gaat ruiken. De Universiteit van Gent deed hier onderzoek naar en kwam ook tot de conclusie dat bacteriën dol zijn op deze stof omdat ze zich er goed op kunnen verzamelen en dat ruik je dan ook.

Medicijnen

Gebruik je medicijnen? Dan kunnen die pillen of drankjes ook zorgen voor een onaangename geur. Van veel medicijnen gaat je zweet sterker ruiken. Dit geldt vooral voor ADHD-medicatie en antidepressiva.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Medische gezondheid
Gezondheid