Vandaag is het Nationale pindakaasdag. Hoe gezond is pindakaas?

Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden. Een bekende slogan van een pindakaas-producent. En ze hebben nog gelijk ook. Veel dertigers en veertigers zijn opgegroeid met brood met het pindasmeersel.

Pindakaas komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, waar het in 1893 bedacht werd door John Harvey Kellogg, een arts uit Michigan die ook de bekende cornflakes bedacht. Pindakaas kwam na de Tweede Wereldoorlog vanuit Amerika naar Nederland. Men mocht Peanut butter niet vertalen naar pindaboter omdat boter een beschermde naam was. Alleen roomboter mocht zo heten.

Is pindakaas gezond?

Niet iedere pindakaas is gezond. 100% pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout valt volgens het Voedingscentrum in de Schijf van Vijf. En valt dus in de categorie gezond broodbeleg. Let wel op. Aan veel potten in de supermarkt is zout en suiker toegevoegd. Dat is een minder gezonde keuze. Lees dus goed het etiket. De volgende ingrediënten vind je vaak op het etiket: raapzaadolie, soja-olie, volledig gehard palmvet, dextrose ( suiker dus) en zout. Varianten met geharde vetten zijn erg ongezond.

Maar er zijn ook soorten verkrijgbaar zonder toegevoegd zout en suiker. Die zijn beter voor je gezondheid. Laat de light-variant staan. Deze variant bevat vaak meer suiker dan de gangbare variant.


Vitamines

Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. Het zijn goede vegetarische keuzes. In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Allergie

Sommige mensen zijn overgevoelig voor noten. Het afweersysteem reageert specifiek op het eiwit dat in 1 of meerdere soorten noten zit. Pinda’s zijn niet verwant aan de notenfamilie, waardoor je niet altijd voor noten én pinda’s allergisch bent. Het eten van noten kan bij sommige mensen leiden tot klachten zoals eczeem, urticaria (jeukende bulten) of nikkelallergie.

Welke kun je het beste kopen?

Kies voor een variant met een zo hoog mogelijk percentage pinda’s. Zelfs in de supermarkt kun je gewoon een variant vinden met 100% pinda’s. Ongeharde palmolie wordt vaak op duurzame wijze geteeld. Kijk dan wel of het het RSPO ( Roundtable on sustainable Palm oil heeft. Pindakaas is ook heel gemakkelijk zelf te maken. Dan weet je precies wat erin zin. Het recept vind je hier


Recepten met pindakaas

Nieuws

Meest gelezen