Fraudehelpdesk waarschuwt voor nieuwe vorm van oplichting: oplichters bellen namens webwinkel Amazon over je zogenaamde grote en kostbare bestelling

Word je gebeld door Amazon over een zogenaamde grote bestelling? Het beste is om meteen op te hangen. FOTO WESTEND61 GMBH

De Amerikaanse webwinkel Amazon is sinds een tijdje ook in Nederland actief. Oplichters maken daar misbruik van door nietsvermoedende klanten te bellen over een zogenaamde grote, kostbare bestelling.

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor deze nieuwe vorm van oplichting, die sinds enkele dagen plaatsvindt. Mensen krijgen een telefoontje waarbij automatisch een gesproken bericht wordt afgespeeld. Volgens dat bericht zou er een grote en kostbare bestelling door je worden gedaan. Wie dat niet wil, moet een nummer (meestal 1) intoetsen. Daarna zou je worden doorverbonden met een medewerker van Amazon.

De nep-medewerker gaat je vervolgens helpen met het annuleren van je ’bestelling’ maar probeert eigenlijk op slinkse wijze toegang te krijgen tot je computer.

Internetbankieren

Wie op aanraden van deze persoon een speciaal programma op zijn of haar computer laat installeren, geeft oplichters ook toegang tot zijn of haar internetbankieren. Daarna kan jouw geld worden weggesluisd.

Ook worden slachtoffers soms naar frauduleuze websites geleid waar je persoonlijke en financiële gegevens worden ontfutseld, zoals creditcardgegevens.

Meteen ophangen

Word je gebeld door ’Amazon’? Het beste advies is om meteen op te hangen. Als je werkelijk iets hebt besteld bij de Amerikaanse webgigant en vragen hebt, kun je beter op de website van Amazon zelf zoeken naar contactgegevens.

Wie denkt een onbetrouwbaar persoon toegang te hebben gegeven tot de computer, kan het beste meteen de internetverbinding verbreken of het apparaat uitzetten, tipt de Fraudehelpdesk. Daarna is het zaak zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra