Een klimaatpositief pilsje: botanische bierbrouwer plant zeegras in het Waddengebied

Nu is elke liter bier die je produceert in zekere zin slecht voor het milieu; er komt áltijd CO2-uitstoot bij kijken. Brouwer Lowlander komt voor een nieuw biertje met een compensatieplan: voor iedere verkochte pilsener plant de brouwer een zeegrasplantje in het Waddengebied.

De toekomst ziet er groen uit voor bierbrouwer Lowlander.

De toekomst ziet er groen uit voor bierbrouwer Lowlander.

Ecologe Laura Govers hoeft er niet lang over na te denken om het belang van zeegrasherstel aan te duiden. In 1932 waren er zo’n 22.500 voetbalvelden aan zeegras te vinden in de Nederlandse Waddenzee. Het grootste gedeelte daarvan verdween al voor het begin van de 21ste eeuw. Sindsdien is het code rood. Govers is betrokken bij Zeegrasherstel Waddenzee om verdere schade tegen te gaan.

Botanische bierbrouwer Lowlander in Amsterdam wil ook zijn steentje bijdragen aan dit herstel door de verkoop van biertjes. Oprichter Frederik Kampman startte zijn bedrijf vijf jaar terug om te kunnen experimenteren met kruiden en specerijen in bier. Dan valt bijvoorbeeld te denken aan de mix van gember en citroengras die hij aan een ’normaal’ biertje toevoegt voor een aparte smaak.

Klimaatpositief

De komende jaren wil Kampman aan de verkoop van zijn bier vaker duurzame projecten koppelen. Voor de Cool Earth Lager die deze maand op de markt komt, werkt Lowlander samen met de initiatiefnemers van het project Zeegrasherstel Waddenzee.

Een klimaatpositief biertje. Zo noemen de Lowlanders de Cool Earth Lager; een pilsener die straks in de horeca, via de eigen webshop en in supermarkt Albert Heijn te vinden is. De brouwers willen graag iets voor hun land van herkomst betekenen. De naam van de brouwerij zegt het immers al; ze dragen graag uit dat ze uit de Lage Landen komen. Dus gingen ze op zoek naar duurzame Nederlandse projecten die hun hulp goed kunnen gebruiken.

„Ik denk dat wij binnen het bedrijf altijd wel hebben geweten hoeveel moois onze natuur te bieden heeft”, vertelt Jill Paat, die bij Lowlander betrokken is bij marketing en duurzaamheid. „We bedachten al heel snel dat we, als we daarvan willen blijven genieten, ook iets terug zullen moeten doen. Een belangrijk doel binnen ons bedrijf is daarom om voor 2030 nature positive te worden; we nemen minder van de planeet en doen meer om de natuur zo min mogelijk te belasten.”

Per biertje wordt een zeegrasplantje in het Waddengebied teruggeplaatst. De brouwers kozen niet alleen voor zeegras omdat het van pas komt in Nederland. Ieder plantje kan 25 kilo CO2 opslaan. De opslag van CO2 is belangrijk om schade aan het milieu tegen te gaan, die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door bierbrouwers. Per Cool Earth-biertje wordt er zo’n halve kilo CO2 uitgestoten.

„Bij het bier brouwen wordt bijvoorbeeld heel veel water gebruikt. Dus qua uitstoot, ja, daarvan is in het productieproces wel degelijk sprake”, vertelt Paat. „Dat is hetzelfde verhaal met een ‘normaal’, niet-klimaatpositief biertje. Met die Cool Earth Lager kunnen we de uitstoot dus ook niet reduceren, maar wel compenseren. En daar gaat het ons om. Elk biertje dat jij koopt, daar planten wij iets voor terug. De negatieve impact trekken we dus recht of maken we in elk geval dusdanig positief dat de wereld er iets aan heeft.”

Voor haar marketingrol moet Paat in een nieuwe wereld duiken. Het klimaatpositieve bier zal in eerste instantie vast niet bij elke bedrijfsborrel op tafel komen. Bier is voor de meesten nu eenmaal bier.

Voor avonturiers

Maar hoe zorg je er dan wél voor dat dit biertje aanspreekt? „Ik denk dat wij daar als bedrijf een mooie mix voor hebben ontwikkeld”, zegt Paat. „Wij proberen met al onze bieren voor ieder wat wils aan te bieden. We merken dat mensen die heel erg houden van nieuwe plekjes ontdekken, lekker eten en op avontuur gaan, degenen zijn die van onze bieren houden. Het is leuk om te zien dat die groep steeds groter wordt.”

Om zich heen ziet ze wel vaker duurzame initiatieven in de biersector. Concurrentie? Nee, eerder bedrijven die de duurzame boodschap versterken.

„Het is juist mooi dat steeds meer brouwers inzien dat zij als merk een grote impact kunnen maken. Wat mij betreft zou het alleen maar heel goed zijn als het de norm wordt.”

De toekomst ziet er groen uit bij Lowlander. Toch blijft het een proces en is er nog altijd ruimte om nieuwe stappen te zetten, merkt Paat. „Er zijn bij ons in de productie dingen die anders kunnen. We proberen bijvoorbeeld steeds meer met reststromen te werken: dat we wat we normaal gesproken weggooien, ook weten te benutten. We zijn lang nog niet waar we willen zijn, maar wel op de goede weg.”

Mooi doel

Lowlander heeft zich ook aangesloten bij het project 1% for the Planet. Bedrijven spreken daarvoor met elkaar af dat ze minstens 1 procent van hun omzet gebruiken om verslechtering van het klimaat tegen te gaan.

„De bedoeling is dat we de komende jaren ons portfolio gaan vullen met biertjes die een mooi doel met zich meedragen, net als de Cool Earth Lager”, licht Paat verder toe.

„En het uiteindelijke doel is dat we straks met ieder biertje op de een of andere manier iets goeds doen voor onze natuur.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Waddengebied
Eten & drinken