Zijn luxe menu's voor thuis een blijvertje?

Gerenommeerde restaurants verkochten tijdens de kerstdagen honderden luxe vier- en vijfgangenmenu’s voor thuis. De vraag is of die een blijvertje zijn.

Ook restaurant Proefverlof in Leeuwarden maakte kerstmenu's klaar die klanten konden afhalen.

Ook restaurant Proefverlof in Leeuwarden maakte kerstmenu's klaar die klanten konden afhalen. FOTO NIELS WESTRA

Het luxe vier- of vijfgangenmenu als thuisversmaaltijd deed deze kerst zijn intrede in het horeca-aanbod. Een mix tussen een warme kant-en-klaarmaaltijd en zelf koken. Veel gerenommeerde Friese restaurants boden de kerstboxen aan als alternatief voor het thuis bereide kerstdiner.

Thuis moesten mensen nog wel een en ander doen met de culinaire hoogstandjes, zoals de hertenbiefstuk bakken, het geleverde zuurdesembrood de oven inschuiven of een emulsie van steranijs op de leverterrine met geconfijte eend en sinas spuiten.

De ene restaurateur nam instructiefilmpjes op die klanten thuis met een QR-code konden scannen. De ander voegde bij de bestelling tekeningen en een beschrijving toe. Eigenaar/chefkok Willem Schaafsma van het Leeuwarder restaurant Eindeloos verkocht 260 kerstdinerboxen (viergangenmenu’s voor twee personen) met onder meer zeebaars, kreeft, coquilles, truffel, hertensukade met pastinaak en een dessert. ,,Mensen hoefden zelf niet veel meer te doen. De box was gericht op gemak en ontzorgen.”

Verlies beperken is het nieuwe winst draaien, zeg ik wel

Schaafsma verdiende weer wat. ,,Verlies beperken is het nieuwe winst draaien, zeg ik wel. Onze omzet is dit jaar gedaald met 70 tot 80 procent. Deze menu’s maken is voor ons een soort bezigheidstherapie. En je klanten zien dat je er nog bent.”

De kerstmenuboxen zijn een blijvertje bij Eindeloos, dat samenwerkt met de Leeuwarder restaurants Proefverlof en Roast. Schaafsma zegt de boxen volgend jaar kerst ook weer te willen leveren: ,,We zijn er nu bedreven in en de reacties zijn heel erg goed.”

Ben Lagerhuis van het gelijknamige mediterraans restaurant in Wolvega denkt niet dat hij de luxe thuisdiners volgend jaar weer zal aanbieden. ,,Wij zitten van origine niet in de afhaalbranche en kunnen op de lange termijn niet concurreren met de Chinees of de pizzeria. Onze klanten willen bovendien het liefst uit eten. In een restaurant proeven gasten sfeer én beleving en krijgen ze service en adviezen over bijvoorbeeld wijnen.’’ Hij verkocht 212 kerstboxen à 27,50 euro per persoon, maar bij een omzetverlies van 95 procent is dat een druppel op een gloeiende plaat, geeft hij aan.

Ook bij Restaurant Herberg van Smallingerland in Rottevalle werden heel wat gastronomische diners aan de man en vrouw gebracht. ,,Zo’n vijftien jaar geleden verkochten we met kerst ook wel traiteurmenu’s,’’ herinnert eigenaar Aukje Westerhof zich, ,,maar daarna verdwenen die.’’

Nu konden klanten bij het restaurant een vier- of vijfgangenmenu bestellen. De twee hoofdgerechten waren een tournedos en hertenbiefstuk. ,,Bij de boxen deden we een foto van het gerecht en we hadden uitgeschreven wat mensen thuis nog moesten doen’’, vertelt Westerhof. ,,Via een QR-code konden ze ook een filmpje bekijken van de kleine voorbereidingen die ze moesten treffen.’’

Of ze volgend jaar opnieuw kerstdiners op deze manier op de markt brengt, durft Westerhof niet te voorspellen. ,,Je weet niet hoe de wereld er dan uitziet. Ik hoor van klanten wel dat ze direct bij ons komen eten als we weer opengaan. De gezelligheid en beleving in een restaurant vind je immers niet thuis.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Eten & drinken
Horeca