Zes jaar campagne om jonge Friezen om utens terug te halen (en dat is om deze reden)

Friezen om utens verleiden om terug te keren. Heerenveense ondernemers bedachten dat het een ideale manier zou zijn om nieuwe arbeidskrachten te krijgen. De campagne hiervoor gaat binnenkort beginnen.

Directeur Francisco Galindo en recruiter Reimer te Velde in een van de Huhtamaki-hallen waar duurzame verpakkingen en productielijnen worden ontwikkeld. Het bedrijf heeft voor de nieuwbouw in Leeuwarden straks 130 nieuwe mensen nodig.

Directeur Francisco Galindo en recruiter Reimer te Velde in een van de Huhtamaki-hallen waar duurzame verpakkingen en productielijnen worden ontwikkeld. Het bedrijf heeft voor de nieuwbouw in Leeuwarden straks 130 nieuwe mensen nodig. FOTO NIELS WESTRA

Huhtamaki met de nieuwbouw in Leeuwarden, maar ook bedrijven als Steinfort Glas in Franeker en Anker Stuy Verven in Terwispel. Vertrekkend gedeputeerde Sander de Rouwe kan zo allerlei ondernemingen noemen die de komende jaren een tekort verwachten aan mensen in ,,cruciale functies”, zoals hij dat noemt: specialistische banen die van groot belang zijn voor de toekomst van het bedrijf en waarvoor vacatures niet zomaar in te vullen zijn. Onderzoekers, procestechnologen, dataspecialisten: zulk soort functies.

Met een gerichte campagne moeten mensen van buiten Friesland enthousiast worden gemaakt om hier te komen werken. Het idee hiervoor kwam enkele jaren geleden van de Ondernemerskring Heerenveen, de provincie neemt nu als belangrijkste financier de regie over.

Vooral Friezen om utens zouden een geschikte doelgroep vormen, bijvoorbeeld jongeren die voor hun studie zijn verhuisd en elders zijn blijven hangen. ,,Mensen die misschien niet voor het allerhoogste salaris kiezen, maar die geluk en welvaart vooral ook heel belangrijk vinden”, aldus De Rouwe.

Provincie neemt leeuwendeel kosten op zich

Het Heerenveense idee komt nu van de grond dankzij 1,5 miljoen euro van de provincie. Ondernemers leggen 100.000 euro in via de Club Diplomatique Fryslân. Gemeenten dragen vanwege hun armlastige positie alleen bij in ambtelijke uren.

Via een nog op te richten stichting of coöperatie moet de campagne verder worden uitgewerkt.

De komende maanden wordt eerst in kaart gebracht welke functies het hardst nodig zijn. Daarna kan de campagne, die zes jaar moet duren, beginnen. Vooral via sociale media moeten potentieel geschikte mensen gericht de boodschap onder ogen krijgen.

‘Nu al meer vacatures dan beschikbare mensen’

De Rouwe, die vanwege zijn nieuwe baan als burgemeester van Kampen deze week afscheid neemt op het provinciehuis, benadrukt dat de nood inmiddels vrij hoog is. Er zijn nu al meer vacatures dan beschikbare mensen, zegt hij, en de verwachting is dat dat de komende jaren niet verandert.

Maar moet er niet eerst iets gebeuren aan de huizenmarkt in Friesland, voordat al die nieuwe werknemers hier ook nog komen wonen? Ja, erkent De Rouwe: dat is minstens zo belangrijk. Maar Friesland kan het zich volgens de gedeputeerde niet veroorloven om zolang te wachten met het zoeken naar nieuwe arbeidskrachten. ,,Dit moet óók gebeuren, het werkt ook niet om hiermee te wachten. Het is net zo goed van belang voor de langere termijn.”

Bovendien, zegt hij, richt de campagne zich niet alleen op mensen die in de provincie willen komen wonen. Nu thuiswerken een centrale rol lijkt te krijgen, hoopt hij ook mensen te vinden die hier wel willen werken maar elders blijven wonen.

Een harde doelstelling voor het aantal nieuwe arbeidskrachten is er niet, zegt De Rouwe. ,,Het doel is meer kwalitatief: het moet om cruciale functies gaan.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Arbeidsmarkt