Zeevarenden zitten vast op hun schepen: 'Onrust op de schepen wil je voorkomen'

FOTO ANP .

Voor zeevarenden zijn het onzekere tijden. Ze mogen niet van boord, en mogen ook niet het schip op. Het af- en aanmonsteren op zeeschepen is voorlopig niet aan de orde. Dat merkte ook Boomsma Shipping.

Vijf Filipijnse medewerkers hadden hun contract erop zitten en wilden na ruim zeven maanden op zee maar wat graag naar huis. ,,Maar dat was en is niet mogelijk”, verklaart Johan Boomsma, directeur en mede-eigenaar van de Sneker rederij. Ook de Filipijnen zitten in een lockdown en vliegverkeer, uitgezonderd vrachttoestellen, naar het land is stilgelegd.

Het zal de komende weken vaker voorkomen dat zeevarenden langer aan boord moeten blijven. Ze worden geweerd bij grenzen en luchthavens en dat geldt ook voor de nieuwe bemanningsleden.

Flexibel

Volgens Boomsma is dat eigenlijk maar goed ook. ,,De huidige bemanning is vrij van corona. Dat mag je wel aannemen als je zo lang met elkaar op zee bent. Van de aflossers weet je dat niet. En je wilt niet dat bemanningsleden midden op zee de ziekte oplopen, want ze ze zijn niet een-twee-drie in een ziekenhuis.”

Boomsma heeft tien zeeschepen in de vaart met circa 80 bemanningsleden. Ze varen op de zeeën tussen de Baltische staten en Gibraltar en vervoeren droge goederen zoals granen, steentjes, buizen en zout. Dat mensen langer op zee zitten is vervelend, maar, zo zegt Boomsma, ,,zeevarenden zijn erg flexibel en ze beseffen dat er sprake is van overmacht”.

Scheve gezichten

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is druk doende met een internationale lobby om te komen tot een internationale wisseldag. ,,Bijvoorbeeld rond 1 mei”, verklaart directeur Annet Koster.

,,We moeten voorkomen dat een deel van de mensen nog heel lang op zee moet blijven en dat anderen wel naar huis kunnen. Dat geeft scheve gezichten en onrust op de schepen en dat wil je voorkomen. Die datum geeft ons de tijd om de regelen dat zeevarenden naar huis kunnen en dat de opvarenden gezond aan boord gaan.”

Goederenvervoer intact

Overheden zouden hieraan mee moeten werken, vindt Koster. ,,Het zeevervoer is van essentieel belang voor de economie. Overheden benadrukken voortdurend dat het goederenvervoer intact moet blijven. Dan moeten ze het ook mogelijk maken dat de zeeschepen kunnen blijven varen.”

Boomsma spreekt van een uitstekend plan. ,,Opvarenden willen best langer werken, maar een einddatum geeft meer rust en zekerheid.”

Vacatures

Financieel Manager

De Zwarte Hond

Supply Chain Coördinator

Sunoil Biodiesel Holding B.V.

Lid Raad van Toezicht

Cultuurhuis Hoogeveen

Nieuws

Meest gelezen

menu