Hoera: nepkortingen mogen volgend jaar niet meer. Maar wat is dat nou precies en hoe vaak trappen we daar in?

Er komt een verbod op nepkortingen. Dat moet ervoor zorgen dat de consument niet wordt misleid met soms verzonnen adviesprijzen. Acht vragen.

De hoge kortingen die worden gegeven, dienen wel te kloppen.

De hoge kortingen die worden gegeven, dienen wel te kloppen. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Voor het verbod op nepkortingen zijn deze week strengere regels, die op 1 januari ingaan, bekendgemaakt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat handhaven. Vanaf volgend jaar is de ACM bevoegd om toezicht te houden op de zogeheten van-voorprijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages.

Kortingen dienen gebaseerd te zijn op de laagste prijs die werd berekend in de dertig dagen voorafgaand aan de gegeven korting. Momenteel is dat nog drie maanden. ,,De normen zijn nu duidelijk: een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Ondernemers moeten stoppen met nepkortingen’’, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de toezichthouder.