Topman FrieslandCampina: tegenvallers voor kindervoeding

FrieslandCampina zet kindervoeding af onder het merk Friso.. Foto: BAS SANS

De kindervoedingtak van FrieslandCampina moet opereren onder moeilijke marktomstandigheden.

Dat verklaarde topman Hein Schumacher van het zuivelconcern woensdag tijdens de vergadering van de ledenraad.

Dalende geboortecijfers

Volgens Schumacher staat kindervoeding wereldwijd onder druk door dalende geboortecijfers. Deze trend zou zijn versneld door de coronacrisis. In de belangrijke afzetmarkten China en Hongkong, belangrijke afzetmarkten voor kindervoeding, is het aantal geboortes vorig jaar gedaald met respectievelijk 18 en 20 procent.

Friso is grootste merk FrieslandCampina

Ook de nog steeds gesloten grens speelt FrieslandCampina parten. Hongkong is een belangrijk verkoopkanaal van kindervoeding naar China. Daarnaast is het land sprake van een toegenomen concurrentie van lokale merken. FrieslandCampina is op de kindervoedingmarkt actief met het merk Friso. Het is wereldwijd het grootste consumentenmerk van het zuivelconcern.

Horeca

Schumacher meldde verder dat de divisie food & beverage de vraag weer ziet aantrekken doordat de horeca langzaamaan weer open gaat. Een deel van dit voordeel wordt echter teniet gedaan door prijsstijgingen voor grondstoffen.

Plantaardige zuivel

Ook stipte de topman de groei van plantaardige ‘zuivel’ aan. Hij benadrukte dat FrieslandCampina deze ontwikkeling nauwgezet blijft volgen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie