Tientallen miljoenen aan vooruitbetaalde vakanties zijn verdwenen bij D-reizen. 'Roulette gespeeld met geld van klanten', zegt schuldeiser

Tientallen miljoenen aan vooruitbetaalde vakanties zijn verdwenen bij reisgigant D-reizen, die begin april ten onder ging. De jacht op de zoekgeraakte miljoenen is in volle gang. De curator is nog bezig met het onderzoek naar de boedel van het moederbedrijf D-rt Group.

Foto:

Foto: Foto: Anton Kappers

Het geld is onder meer gebruikt voor het aflossen van kredieten aan aandeelhouders, adviseurs, huur van panden, it en personeelskosten. Dat melden insiders aan De Telegraaf . De reisketen ging op 6 april failliet, vlak voordat TUI en Corendon via de rechter de boeken probeerden te openen.

Het draait in het faillissement om verschillende geldstromen. Allereerst was er geld dat klanten al hadden betaald aan D-reizen, toen de coronacrisis uitbrak. Het reisconcern gaf toen vouchers uit aan klanten, omdat ze vanwege de crisis en haar eigen nijpende financiële situatie zoveel mogelijk in kas wilde houden. Aan vouchers is er €42 miljoen uitgeschreven, zo werd duidelijk in een rechtszaak in maart. Eigenlijk had D-reizen dat geld terug moeten storten, ook nog zonder de commissie van 10%.

D-Reizen gaf tegen de regels in eigen vouchers uit

Een tweede geldstroom richting D-reizen volgde in de loop van coronacrisis, toen touroperators en luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk vouchers van geannuleerde reizen terug gingen betalen. Zij stortten het geld naar D-reizen, omdat deze het contact met de klant onderhield. Onder meer luchtvaartmaatschappij KLM betaalde via haar ticketprovider Airtrade 4 miljoen euro. Een woordvoerder bevestigt dat een aantal klanten het geld niet terug heeft gekregen van D-reizen.

„Ook gaf D-reizen zelf eigen vouchers uit, zodat ze het geld in kas konden houden. Dat was tegen de regels, maar zo hielden ze de tent draaiende”, zegt dat voorman Frank Oostdam van de ANVR, die in de crediteurencommissie zit.

Adviseurs en advocaten van wie uurtarieven richting de 500 euro gaan

„Het lijkt erop dat het geld van klanten gebruikt is om leningen en kredieten aan RTG af te lossen”, zegt een insider. Daarnaast liepen de gewone kosten voor huur van de 300 winkels en IT gewoon door in 2020. Ook liepen er bij D-rt Group in 2020 adviseurs en advocaten rond van herstructureringsbureaus, waarvan de uurtarieven richting de 500 euro gaan.

Die adviseurs hielpen bij het zoeken naar financiering en bij de management buy-out die eind december plaatsvond. Een van pijlers was dat D-rt Group gebruik kon maken van het zogeheten voucherfonds, maar het bleek dat reisagenten zoals D-reizen van verkochte vakanties slechts de commissie vergoed zouden krijgen.

‘D-rt Group heeft roulette gespeeld met geld van klanten’

De reisbranche is witheet, nu er steeds meer details naar buiten komen. „De D-rt Group heeft met geld van klanten roulette gespeeld. Het geld van luchtvaartmaatschappijen heeft D-reizen aantoonbaar niet doorgestort, maar gebruikt voor andere doelen. Dat is kwalijk en in mijn wereld strafbaar”, zegt Hendrik Noorderhaven van EU Claim, die namens een paar duizend particulieren schuldeiser is.

„Wij hebben tot op de cent vouchers uitgeschreven gebaseerd op de bedragen van de reizen. D-reizen heeft vouchers naar de klant uitgeschreven voor een hoger bedrag. Dat is kwalijk. Wij wisten dit niet. Het verschil is het probleem van de reisorganisaties”, zegt Coby van Dongen van De Jong Intra vakanties, die geen exacte gegevens deelt over haar vordering. Touroperator TUI is op zoek naar 9 miljoen euro, die verdwenen is, zo blijkt uit een pleitnota.

Grootste zorg is of consument straks nog vertrouwen heeft

„Wij zijn twee keer het haasje, want we moeten onze verplichting naar klanten alsnog nakomen. We voelen ons gepakt, maar mijn grootste zorg is of de consument straks nog vertrouwen heeft in de reisbranche”, zegt Marco Ammerlaan van autoverhuurder Sunny Cars, die in duister zegt te tasten hoeveel er nog open staat.

Curator Ton Tekstra zegt in een reactie dat het onderzoek naar terugbetalingen in een ’later stadium zal plaatsvinden omdat het biedingenproces nu de aandacht heeft.

„Het is gebleken dat het werken met tussenpersonen ten aanzien van klantgelden een superkwetsbaar systeem is”, zegt Erik Jan Reuver van reisgarantiefonds SGR. „In de toekomst gaat dit waarschijnlijk via een derdengeldenrekening of rechtstreekse betaling. Deze oneigenlijke manier gebruiken van klantgelden met alle schade ten gevolge zal de reiswereld niet nog eens mee willen maken.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie