Winstsprong voor Maersk, maar 24 Nederlanders zitten nog steeds knel bij Deense containerrederij

Het hoofdkantoor van Maersk in Kopenhagen. Foto EPA/MAURITZ ANTIN

Maersk maakte in het vierde kwartaal een winstsprong, maar de Deense rederij laat 24 Nederlandse zeelieden nog altijd in de kou staan.

In het staartje van 2020 zag de grootste containervervoerder ter wereld zijn brutobedrijfsresultaat met maar liefst 96 procent stijgen, naar een totaal van 2,2 miljard dollar. Door de nog altijd stijgende transportprijzen lijkt het eerste kwartaal van dit jaar zich nog gunstiger te ontwikkelingen. Een groep Nederlandse werknemers leest dat nieuws met dubbele gevoelens.

Sinds hun Deense baas de vijf containerschepen uit de nalatenschap van de de Brits-Nederlandse rederij P&O Nedlloyd heeft verkocht, zitten de 24 officieren thuis. Sommigen al sinds september. Onder hen zeven Friezen en Groningers. Maersk betaalt de Nederlanders nog wel salaris, maar wil hen alleen inschepen als ze akkoord gaan met een Deens arbeidscontract.

,,Dat scheelt mij 1200 euro in de maand’’, zegt een stuurman. ,,Ze hebben een oorlogskas van 20 miljard en dan kunnen ze mij niet fatsoenlijk betalen.’’ Met het afstoten van de vijf schepen is Maersk het belastingvoordeel voor Nederlands personeel kwijtgeraakt.

De zeelieden verstuurden brandbrieven naar de aandeelhouders van Maersk en naar minister Cora van Nieuwenhuizen. VVD’er Remco Dijkstra heeft Kamervragen gesteld. ,,Ik heb collega’s die door corona al maanden niet van boord kunnen’’, zegt de stuurman. ,,En ik wil graag varen, maar niet tegen elke prijs. We blijven als groep vechten.’’

Nieuws

Meest gelezen