Na 85 jaar trekt glasbedrijf Vriesia uit Sneek de stekker er uit

Voordat het tot een faillissement komt, trekt directeur Tinka de Jong de stekker uit haar 85 jaar oude familiebedrijf Vriesia Glas & Kozijnen in Sneek.

In 2010 investeerde Vriesia nog stevig in een showroom voor tuinkamers en raampartijen. FOTO GOOGLE STREETVIEW

In 2010 investeerde Vriesia nog stevig in een showroom voor tuinkamers en raampartijen. FOTO GOOGLE STREETVIEW

,,Dat doet pijn’’, zegt ze. De zaken staan er echter zo slecht voor, dat haar geen andere keus wacht. Het komt niet helemaal door de pandemie, al speelt die wel een rol. Kopers hebben zich niet aangediend. De Jong heeft zichzelf tot volgend jaar april gegeven om de activiteiten af te bouwen. Voor de twintig medewerkers is dat best slikken, geeft de directeur toe. Het gaat om veertien vaste krachten, aangevuld met zzp’ers en uitzendkrachten.

,,Ze merkten natuurlijk wel dat het al een tijdje niet goed gaat’’, vertelt De Jong. ,,Ik wil voorkomen dat we failliet gaan. Onze medewerkers willen daar gelukkig aan mee werken. Ze hebben gezegd: we maken het netjes af. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor.’’

Grootvader

De Jongs grootvader begon in 1936 als schilder aan de Oude Koemarkt in Sneek. Dat schilderen werd langzaamaan een bijzaak, in de loop van de jaren groeide het familiebedrijf uit tot een van de grotere glaszetters van Noord-Nederland. In 1995 sloot Vriesia daarvoor een contract met verzekeraar Centraal Beheer.

Er volgden meer verzekeringsmaatschappijen en woningbouwcorporaties. Ook de politie wist de mannen van Vriesia in, als er in het holst van de nacht glasschade viel te repareren. In 2005 kwam Tinka de Jong, vers van de HEAO, in het bedrijf.

‘Wou graag een showroom’

Het eerste grote probleem dat ze als directeur zag opdoemen was de fusiegolf in corporatieland. Daardoor viel een groot deel van die opdrachtgevers weg. De Jong besloot nieuwe markten aan te boren. Vriesia ging voortaan ook kozijnen en glazen tuinkamers leveren. In 2010 kwam er een extra verdieping bovenop het bedrijfspand aan de Tinggietersstraat.

,,Ik wou heel graag een showroom, want ik geloof er in dat mensen echt willen zien wat ze kopen’’, zo legt de directeur uit. ,,Onlineconcurrenten verkopen vanuit loodsen, wij boden met die showroom echt iets anders.’’ Steevast organiseerde Vriesia in oktober een glasmanifestatie die genoeg opdrachten opleverde om de stille wintermaanden door te komen.

Toen corona dit jaar een streep door het jaarlijkse evenement zette, zonk De Jong de moed in de schoenen. ,,Bij de vorige crisis hebben we flink geïnvesteerd om het bedrijf te laten groeien. Dat rendement is er niet volledig uitgekomen.’’ Vriesia zou een nieuw automatiseringssysteem moeten hebben, maar het geld daarvoor ontbreekt.

‘Zulke rare bestellingen’

Gek genoeg stuwde de corona de omzet aanvankelijk. ,,In de eerste golf was het even twee weken stil, maar rond Pasen kregen we zoveel aanvragen dat we het niet meer aankonden’’, vertelt De Jong. ,,Dat gaf een enorme druk op onze organisatie. Ook bij onze leveranciers merkten we dat die hun afspraken niet konden nakomen. Er kwamen soms zulke rare bestellingen binnen. Dan waren er fouten gemaakt die we aan onze klanten niet goed konden uitleggen.’’

De ondernemer hoopt dat ze voor haar personeel vervangend werk kan vinden. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet duidelijk. ,,De horeca heeft natuurlijk veel meer last, maar die corona raakt ook andere bedrijfstakken. Ik denk dat veel meer bedrijven hier mee kampen.’’

Broer Johannes de Vries is met Vriesia Schilders Totaal naar Earnewâld verhuisd. ,,We draaien met een prima resultaat’’, laat compagnon Chris Grobbe weten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Bedrijven