Harlingen en Delfzijl krijgen een fabriek voor vloeibaar biogas, hoe maak je dat? En hoe groen is het?

Harlingen en Delfzijl krijgen elk een fabriek voor de biologische variant van LNG, het vloeibare aardgas waarop de nieuwe veerboten van Vlieland en Terschelling varen. Hoe maak je dat gas? En is het dan ook echt groen?

Om biogas te maken, moet je afval vergisten in grote silo's.

Om biogas te maken, moet je afval vergisten in grote silo's. Foto: Shutterstock

Tot nu toe komt verreweg het meeste LNG (Liquefied Natural Gas) uit Qatar. Jaarlijks exporteert het golfstaatje zo’n 100 miljard kuub van deze fossiele brandstof, met Japan als grootste klant. De Nederlandse afname is aanzienlijk kleiner, maar groeiend. Vooral de transportsector is geïnteresseerd. LNG-motoren zijn schoner dan de dieselvariant, al komt de basis van het vloeibare aardgas nog altijd uit de bodem. Als je de LNG uit restafval weet te winnen, wordt het al een stuk groener. Grote opdrachtgevers als Ikea, Albert Heijn en PostNL haken graag op die verduurzaming in.

Vacatures

Bijzonder hoogleraar en Senior onderzoeker

CMO STAMM

Magazijnmedewerker (m/v)

Bijl & de Jong Emmeloord b.v.

Praktijkmanager

Huisartsenpraktijk Poseidon

Nieuws

menu