Hoe een Fries familiebedrijf zijn grenzen verlegt: Portena Logistiek overgenomen door Nedcargo

Opnieuw raakt de consolidatie in de transportsector een Fries familiebedrijf. Portena Logistiek in Heerenveen is overgenomen door Nedcargo in Waddinxveen.

Opnieuw raakt de consolidatie in de transportsector een Fries familiebedrijf. Portena Logistiek in Heerenveen is overgenomen door Nedcargo in Waddinxveen.

Opnieuw raakt de consolidatie in de transportsector een Fries familiebedrijf. Portena Logistiek in Heerenveen is overgenomen door Nedcargo in Waddinxveen.

,,Hier in het Noorden zijn we misschien wel een van de grootste transportbedrijven, maar op de schaal van de Benelux zijn we eigenlijk net te klein’’, zegt Portena-directeur Ron Kleinsmit. ,,Je ziet dat de verschillen steeds groter worden en je voelt toch de verantwoordelijkheid voor al die gezinnen. Hoe komt het in de toekomst? Dat gaf wel eens buikpijn.’’

Om die reden vindt Eddy Veltink van FNV Transport de schaalvergroting in de sector ook niet per se verkeerd. ,,Je ziet met name bij relatief kleinere bedrijven dat ze afhankelijk zijn van een grote opdrachtgever’’, stelt de vakbondsbestuurder.

Behoud van werkgelegenheid

,,Wil je een sterkte onderhandelingspartner blijven, dan is het toch vaak beter dat je groter bent. Dat is goed voor het behoud van de werkgelegenheid. Daarom staan we als vakbond positief tegenover dit soort van overnames.’’

Veltink zag het eerder gebeuren met Kooiker Logistiek in Grou die Brant Visser in Heerenveen inlijfde. Ook ING-econoom Rico Luman signaleert dat de consolidatieslag nog niet ten einde is. De steeds meer uitdijende transportbedrijven gebruiken vaak eigen rijders als buffer. Begin dit jaar waren er al meer dan 6100 van deze zelfstandige chauffeurs.

Portena, in 1932 in Langweer opgericht, haalt met 250 vaste krachten, een wagenpark van 150 vrachtwagens en 180 trailers, een jaaromzet van 30 miljoen euro. De klantenkring bestaat uit zo’n 1500 opdrachtgevers, van vele kleinere tot grotere bedrijven als fietsenfabrikant Accell en zuivelreus Fonterra.

Nedcargo, dat wortelt in het Rotterdamse familiebedrijf Van Uden uit 1848, is met 841 medewerkers enkele maten groter. Vorig jaar boekte het concern 100 miljoen euro omzet. Dit jaar hoopt Nedcargo daar nog eens 20 miljoen bovenop te doen.

Directeur Diederik Antvelink kondigde vorig jaar november in het Nieuwsblad Transport al aan: ,,De oorlogskas is nog goed gevuld. Dat kan bij verdere consolidatie in de transportwereld goed van pas komen.’’ De verkoop van zijn binnenvaartdivisie leverde Nedcargo in 2018 een kapitaal van ruim 42 miljoen euro op.

Blinde vlek

De directeur van Portena moest eerst wel even slikken toen Nedcargo hem benaderde. ,,We hangen natuurlijk ook wel aan dat stukje eigen identiteit’’, legt Kleinsmit uit. Waarom hij en zijn schoonvader en grootaandeelhouder Stef Verweij toch zwichten?

,,Als er geen corona was geweest, dan was dit niet gebeurd’’, denkt Kleinsmit. ,,Het heeft de zaken versneld. Zelf hield ik er rekening dat er over vijf, tien jaar een overname zou komen. Een private equity past niet bij ons, maar met Nedcargo was er meteen een klink. We lijken heel erg op elkaar. De familie-identiteit druipt er van af.’’

Beide transportbedrijven vervoeren veel voor supermarktketens, Portena vooral in het Noorden en Nedcargo met name in het zuiden en België. ,,Het noorden was voor Nedcargo toch een soort blinde vlek.’’

Wel zag Kleinsmit dagelijks vier lege Nedcargo-trucks zijn huis passeren, richting de koffiefabriek in Joure. Door zulke ritten onderling uit te wisselen, voorkom je dat vrachtwagens zonder vracht onderweg zijn. ,,Het dieselverbruik dat je daarmee naar beneden kunt brengen, dat is fantastisch.’’

Groen licht

Afgelopen vrijdag kwam het groen licht over over de overname, die met terugwerkende kracht is ingegaan per 1 januari 2021. Met het zetten van de handtekeningen is er een transportbedrijf ontstaan met negen distributiecentra en pakhuizen van Heerenveen tot in het 275 kilometer zuidelijker gelegen Willebroek in België.

Hoe het personeel van Portena reageerde? Wisselend, bekent de directeur. ,,Van euforisch tot woest. Ik zelf was hier zelf al een hele poos mee bezig, maar bij hen kwam het toch plotsklaps binnen.’’ Zelf blijft Kleinsmit aan als commercieel directeur van Nedcargo.

,,Toen ik vanochtend weer aan mijn werk begon, voelde dat toch wel anders. Dat kan ik niet ontkennen. Toen ik het aan mijn moeder moest uitleggen, vertelde ik haar: het voelt als een huwelijk, waarbij je de meisjesnaam behoudt.’’ De Friese identiteit blijft belangrijk.

Toch gaat Kleinsmit er vanuit dat de bedrijfsnaam Portena op termijn zal verdwijnen. ,,We gaan niet direct al die vrachtauto’s omplakken, maar als er nieuwe worden aangeschaft, dan zal daar Nedcargo opstaan, denk ik.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie