Een app voor auto én ov moet forens slimmer laten reizen

Inchecken bij de trein met de app van TanqYou.

Inchecken bij de trein met de app van TanqYou. FOTO TANQYOU

Reizen kan duurzamer en slimmer. Maar hoe krijg je de automobilist uit zijn wagen? Een uitbater van tankstations werkt aan een platform.

Een uitbater van tankstations die wil dat zijn klanten ook regelmatig in de bus stappen of een elektrische deelscooter pakken, dat klinkt gek. Maar voor Jan Harmen Akkerman, directeur van het in Franeker gevestigde TanqYou, ligt daar wel de toekomst van zijn bedrijf. ,,De komende tien jaar gaat in mobiliteit veel veranderen. Daar moeten wij ook op inspelen.’’

TanqYou deed dat al door naast het tanken in een app het betalen van parkeerkosten en elektrisch laden aan te bieden en voegt daar binnenkort de mogelijkheid aan toe om met het platform te reizen in het openbaar vervoer. ,,Wat we willen doen is het ontsluiten van alle vervoersmogelijkheden’’, zegt Akkerman.

Zo kan je combinaties maken. ,,Als je bijvoorbeeld dagelijks forenst van Leeuwarden naar Groningen en daar in de file dreigt te staan bij het Julianaplein bieden wij terwijl je onderweg bent via een push-melding de optie om te parkeren op de P+R in Hoogkerk en daar direct in de bus naar het centrum te stappen.’’

Minder CO2 en file

Zo kan het platform meehelpen in het verminderen van de verkeersdruk en helpen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. ,,Die twintig minuten die je niet in de file staat. Dat scheelt al veel.’’

De techniek achter deze hybride vorm van reizen is volgens Akkerman niet zo heel uitdagend. ,,Dat is maar een kunstje.’’ Het lastige is echter: hoe krijg je de gebruiker ook zover dat hij even voor Groningen daadwerkelijk de afslag neemt naar de P+R? ,,Je kan wel een heel mooi platform hebben maar als niemand het gebruikt, dan heb je er niets aan.’’

Aan dit gedragsvraagstuk werkt TanqYou samen met de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Wat is voor de gebruiker relevant? Dat willen we weten. Neemt hij een beslissing op basis van de tijd die hij bespaart? Of toch de duurzaamheidskant? Of moet je mensen een financiële prikkel geven?’’

En ook belangrijk: het moet allemaal wel werken. ,,Als de app zegt dat je voor de laatste kilometers beter over kan stappen op een deelscooter en die staat er niet, dan denkt de gebruiker de volgende keer: laat maar.’’

Auto blijft belangrijk

Voor de verdere uitwerking worden TanqYou en de RuG gesteund door het Samenwerkingsverband Noord Nederland en de provincie Fryslân. Vanuit het Europees Fonds voor Regionale ontwikkeling dragen zij 1,5 miljoen euro bij.

Akkerman is blij met de steun van de provincie. Projecten om mensen anders te laten reizen zijn nu vooral geschikt voor dichtbevolkte gebieden. De auto maakt er vaak maar een klein onderdeel van uit. ,,Terwijl dat in Noord-Nederland heel anders is. Als je van Franeker naar Hollandscheveld wil, is het de snelste en beste optie. Op comfort willen de meeste mensen niet inleveren.’’