De vraag naar banken, keukens en - om het gezellig te maken - kaarsen loopt stevig op en winkels hebben daardoor tekorten

Het vele thuiszitten door de coronacrisis heeft de vraag naar werkplekken in huis opgedreven, net als de vraag naar bankstellen en nieuwe keukens. Om het gezellig te maken, doen ook kaarsen het goed. Geannuleerde vakanties en het mijden van openbaar vervoer zien fietsverkopers terug in de vraag. Tegelijkertijd staat de levering, vooral vanuit Azië, onder druk. Het gevolg: lange wachttijden, of winkeliers die nee moeten verkopen.

Wie kaarsen gaat kopen bij de Hema, kan momenteel op een leeg schap stuiten.

Wie kaarsen gaat kopen bij de Hema, kan momenteel op een leeg schap stuiten. Foto: ANP

Fietsen, kasten, keukens, werkplekken en kaarsen zijn soms niet aan te slepen. Omdat de productie grotendeels stilligt, de spullen ergens staan opgeslagen of niet vervoerd kunnen worden. De schaarste is steeds zichtbaarder.

Bevoorrading

De Zweedse meubelgigant Ikea ziet dat er vooral vraag is naar keukens, kasten en werkplekken. En dat zorgt voor problemen in de bevoorrading van winkels en het distributiecentrum. „We werken al tientallen jaren intensief samen met onze leveranciers. Deze zitten over de hele wereld verspreid. De impact van corona zorgt ervoor dat onze leveranciers achterstand hebben opgelopen in de productie. Daarnaast zien we een toenemende vraag van consumenten naar producten ter ondersteuning van de verschuivende rol van thuis, waaronder voor werkplekken”, aldus een woordvoerder.

Winkelketen Hema merkt vooral dat er wereldwijd een tekort is aan kaarsen. „De productie heeft lange tijd stilgelegen vanwege corona, dus kaarsen zijn schaars. Dat is ook de reden dat we er niet mee stunten. De waxinelichtjes zijn er nog wel, maar dat zijn vaak oude voorraden”, zegt een woordvoerder. Hema laat verder weten dat er ook een tekort is aan containers om spullen vanuit Azië hierheen te halen. De winkelketen koopt veel spullen in landen zoals China en India.

„Containers staan vast in de havens, dat geldt eigenlijk voor de hele logistieke keten. Retailers zijn dan ook terughoudend om spullen uit Azië te halen.”

Action heeft nergens last van, terwijl de helft van de spullen die te koop zijn bij de discounter uit Azië komt. „Onze hoofdinkopers geven aan dat alles wordt geleverd, dus we herkennen ons helemaal niet in de berichten over schaarste. Onze winkels en magazijnen liggen bomvol”, zegt een woordvoerder.

Overleven

Vorig jaar hebben veel bedrijven voorraden afgebouwd om de kaspositie te versterken, met als doel de crisis te overleven, zegt sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN Amro. „De vraag trok in sommige gevallen na de eerste lockdown veel sterker aan dan verwacht. Daardoor is er een tekort aan goederen variërend van microchips en printplaten tot spaanplaat en kunststoffen.”

Dat betekent langere levertijden voor bijvoorbeeld elektrische auto’s en beeldschermen waar een tekort aan chips zich laat voelen. Maar ook kost het geduld om bijvoorbeeld een elektrische fiets aan te schaffen.

Fietsfabrikanten kunnen de vraag moeilijk aan, vooral de toeleveranciers van onderdelen hebben het zwaar, meent topman Ton Anbeek van fietsenfabriek Accell, bekend van het merk Batavus. „Er is drie tot zes maanden vertraging bij de levering van sommige modellen, hoewel we ook nog genoeg op voorraad hebben. Maar er zit vertraging tot wel een jaar op bepaalde onderdelen. En als één component er niet is, betekent het dat de fiets niet gemaakt kan worden. Dit duurt naar verwachting nog tot diep in volgend jaar.”

Winterseizoen

Volgens INretail, de branchevereniging voor de mode-, sport-, schoenen- en woonwinkels, zijn retailers verschillend met de voorraden omgegaan. „Veel van afgelopen winterseizoen gaat of met hoge kortingen nu de deur uit of is opgeslagen om te bewaren voor volgend seizoen. Er is heel erg bewust ingekocht met ruimte om dit nieuwe seizoen tussentijds te kunnen bijkopen. De onzekerheid van winkelsluitingen en beperkte bezoekersaantallen speelt hierbij ook een rol.”

Maar als de samenleving weer open gaat, is het niet eenvoudig om snel te schakelen, zegt de Nederlandse inkoper Jeffry Kuperus in Hongkong in China. Hij werkt voor een aantal grote Nederlandse retailers. „Een aantal winkels heeft de orders geannuleerd of naar achteren geschoven, omdat ze geen spullen meer konden bergen in het magazijn. Dat heeft tot gevolg dat de vraag naar containers is afgenomen, waardoor de voorraden straks minder snel aangevuld kunnen worden omdat er minder logistieke capaciteit is”, zegt Kuperus.

Ook is het net Chinees nieuwjaar geweest, waardoor de fabrieken deels hebben stilgelegen.

Grondstoffen

Een andere oorzaak van de tekorten is dat er momenteel ook wordt gespeculeerd met bijvoorbeeld metaal en hout. Daardoor zitten veel grondstoffen ’vast’ omdat de eigenaren verwachten dat de prijs nog zal stijgen de komende weken, aldus de inkoper.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie