Danone en PepsiCo gaan testcentrum voor afvalplastic in Oudehaske helpen met kunstmatige intelligentie

Testhal NTCP in Oudehaske. FOTO NIELS DE VRIES

Hoe kunnen sorteermachines zelfstandig verschillende soorten afvalplastic scheiden? In Oudehaske zoekt het Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics (NTCP) dat uit. Het testcentrum krijgt nu hulp van grote, internationale namen uit de voedselindustrie, zoals Danone, Nestlé, Mars en PepsiCo.

Negen merkeigenaren en twee universiteiten (Gent en Radboud) hebben hun handtekening gezet onder een gezamenlijk onderzoeksprogramma. Samen met het Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics in Oudehaske gaan ze kunstmatige intelligentie ontwikkelen die machines leert om verschillende verpakkingen te herkennen.

Momenteel ‘zien’ machines nog niet goed of een stuk afvalplastic afkomstig is van bijvoorbeeld een voedselverpakking of een niet-voedselverpakking. Wel kunnen ze al kleur, stijfheid en elasticiteit herkennen. Een scherpe sortering is belangrijk om kunststoffen goed te kunnen recyclen. Soort bij soort geeft een hogere kwaliteit dan een mengelmoes.

Het onderzoek en de testen duren twee jaar. De resultaten komen beschikbaar voor alle Europese sorteerbedrijven.

De externe partijen die meedoen zijn Danone, Colgate-Palmolive, Ferrero, LVMH Recherche, Mars, Incorporated, Michelin, Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble, Universiteit Gent (B) en Radboud Universiteit.

Volgens NTCP produceert Europa jaarlijks ongeveer 15 miljoen ton plastic verpakkingsafval. Hiervan wordt ongeveer 41 procent gerecycled.

Nieuws

menu