Waarom het machtige VDL in zee gaat met een kleine camperbouwer uit Sint Jacobiparochie

Industriereus VDL zit om werk verlegen. Het kleine Camperfixx uit Sint Jacobiparochie biedt hulp: VDL bouwt elektrische campers voor de Bilkerts.

De E-Fixxter, een elektrische camper van Camperfixx uit Sint Jacobieparochie. VDL gaat er dit jaar dertig van bouwen in Venlo.

De E-Fixxter, een elektrische camper van Camperfixx uit Sint Jacobieparochie. VDL gaat er dit jaar dertig van bouwen in Venlo. EIGEN FOTO

,,We zijn marktleider op het westelijk halfrond.’’ Anno Huidekoper van Camperfixx vertelt het lachend. ,,We zijn namelijk de enige.’’ Als eerste brengt het Bildtse bedrijf een elektrische kampeerwagen op de markt. De E-Fixxter heeft een actieradius van 330 kilometer en lijkt een hit te worden. ,,In twee maanden tijd hebben we er al tien verkocht.’’

Tot nu toe was de E-Fixxter een louter Friese aangelegenheid. Auto Haaima leverde de kale busjes. Het ombouwwerk besteedde de tweemanszaak van Huidekoper en Leeuwarder Dick As uit aan garagebedrijf Laas Douma in Sint Annaparochie, waar een monteur er fulltime mee bezig is. Ook staalwerker Bloemhof in Bolsward en een Heerenveens freesbedrijf waren tot dusver zakenpartners. Daar is nu het grote VDL bijgekomen.

Dit concern (107 vestigingen, 15.000 werknemers, 5,7 miljard euro omzet) voelt de negatieve effecten van de coronacrisis. De bussenfabrieken van VDL in Heerenveen, Valkenswaard en Roeselare zagen hun orderportefeuille bijvoorbeeld dramatisch slinken. Camperfixx daarentegen, kan dankzij corona de vraag niet meer aan.

'Eigenlijk wilden we onze E-Fixxers in Heerenveen laten bouwen'

Surveillancewagens en ME-bussen

Via Bloemhof, dat ook busonderdelen voor Heerenveen produceert, wist Huidekoper in contact te komen met VDL. ,,Eigenlijk wilden we onze E-Fixxters in Heerenveen laten bouwen, maar het is nu Venlo geworden’’, zegt de man van Camperfixx. In die Limburgse stad deed VDL Bus al veel ervaring op met het ombouwen van voertuigen tot surveilancewagens en ME-bussen voor de politie. Dat sluit naadloos aan op de opdracht van Camperfixx, stelt vestigingsdirecteur Mark Francot.

De elektrische campers worden gebouwd op basis van de Peugeot Expert, de Toyota Proace, de Opel Vivaro en de Citroën Jumpy. VDL denkt dit jaar dertig E-Fixxters voor Camperfixx te kunnen produceren. ,,Die ombouw kost 80 uur’’, weet Huidekoper. ,,Ik heb videogebeld met de projectleider in Venlo en enkele gesprekken gevoerd. Op basis van onze gebruiksaanwijzingen hebben ze bij VDL een eigen handboek gemaakt. Dat kunnen ze daar heel goed.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie