Anna Raadsveld heeft een jaar haar voorstelling 'De Onverwoestbaren' niet gespeeld en moet nu opnieuw teksten leren

Actrice Anna Raadsveld staat maandagavond na maanden weer op een podium. Alleen, in een nagenoeg leeg theater. De Onverwoestbaren wordt gestreamd. De voorstelling moest ze vorig jaar na twee keer spelen afbreken.

Een scène uit De Onverwoestbaren.

Een scène uit De Onverwoestbaren.

‘Heel fijn dat ik het podium weer op kan, maar…” Actrice Anna Raadsveld (1990, IJlst) zwijgt een paar tellen. ,,Ik heb gemengde gevoelens. Op een podium voor een lege zaal staan is natuurlijk heel vreemd. Daar doe je het niet voor.”

Familieverhoudingen

Maandag staat ze in het theater in Enschede. Voor het eerst na ruim een jaar speelt ze weer De Onverwoestbaren – via een livestream – van Club Nel. Dat gezelschap bestaat uit Raadsveld en haar partner drummer Mats Voshol (1990, Bolsward). De theatervoorstelling is door haar zelf geschreven en geregisseerd door Aukje Schaafsma. Vier jaar geleden ontstond het idee voor een solovoorstelling over familieverhoudingen en -geheimen. Vrijwel alles deed ze zelf om het project van de grond te krijgen. Ze schreef de teksten en benaderde samen met zakelijk leider Vyne de Ruyter van Club Nel de fondsen. De kritieken na de première in januari vorig jaar waren positief. Na de tweede voorstelling, die ze eveneens in Theater Sneek speelde, zette corona een streep door alles.

Tja, en wat dan? Herpakken en weer doorgaan, zegt Raadsveld. En hoewel er momenteel diverse proeven worden gehouden met onder meer het aantal toeschouwers dat voortaan welkom is in theaters, lijkt het er nog niet op dat er binnenkort weer voor volle zalen kan worden gespeeld. Dat schrikt de actrice niet af. Integendeel. De afgelopen periode heeft ze goed kunnen nadenken over wat ze nu echt wil. ,,Ik ben er het afgelopen jaar achter gekomen dat ik wil spelen. Dat theatermaken is wat ik wil. En dan gaat het niet zozeer om op dat podium te staan, maar om de mensen”, zegt ze. Ze mist het publiek en de ontmoetingen. ,,Theater is gemaakt om samen te komen. Om het er met elkaar over te hebben.”

Levensvragen

Na een voorstelling is de actrice vaak in de foyer te vinden, tussen haar publiek en in gesprek over wat ze hebben gezien. Ze zou liegen als ze niet van applaus zou houden. ,,Maar theater is zoveel meer dan horen of ik goed heb gespeeld. In gesprek zijn over de levensvragen en over hoe andere mensen erin staan, daar gaat het voor mij om.”

Raadsveld houdt vooral ook van de veerkracht van de culturele sector. Nu blijkt dat creatievelingen niet bij de pakken neer gaan zitten, maar plannen smeden en allerlei manieren bedenken om toch iets moois te maken voor het publiek. Dat die zich niet laten weerhouden door de beperkingen, maar juist de uitdaging aangaan.

Diehards

Donderdag zond Schouwburg De Lawei in Drachten bijvoorbeeld via Zoom een registratie uit van De Onverwoestbaren. Directeur Stef Avezaat deed de aftrap. Voor hem is het een nieuwe ervaring om theater online bij het publiek te brengen, zegt hij. Het voelt goed om ,,mijn vrienden en diehards van het theater’’ te zien in de digitale bijeenkomst. Na afloop is er een vraaggesprek met de actrice en Voshol, die de muziek van de voorstelling componeerde. ,,Het was apart om de registratie terug te zien”, zegt ze. ,,Ik kijk mezelf eigenlijk nooit terug. Het was de tweede keer dat ik de voorstelling speelde en eigenlijk was die nog niet helemaal doorontwikkeld. Meestal wordt na verloop van tijd een voorstelling alleen maar beter. Maar goed, het is zoals het is.”

Normaal gesproken wordt een optreden met één camera gefilmd, veelal als bewijs voor de fondsen. Om te laten zien wat de makers met het geld dat ze kregen hebben gedaan. ,,We hebben de tweede voorstelling in Sneek met twee camera’s geregistreerd. Dat hadden we al bedacht toen nog nooit iemand van corona had gehoord. We wilden er echt iets moois van maken. Achteraf goed dat we dat zo hebben gedaan”, zegt ze. De registratie is daardoor per ongeluk geschikt geworden als onlinevoorstelling.

Beetje vol

Maandag staat Raadsveld in Enschede op het podium om De Onverwoestbaren live te spelen. Ze heeft het stuk dan ruim een jaar lang niet gespeeld. En toch zit de tekst nog ergens in haar hoofd. ,,Maar het zal wel even wennen zijn”, denkt ze. Speelervaring deed ze afgelopen jaar wel op. Tot november toerde ze met het Noord Nederlands Toneel langs de theaters met Tsjechovs Oom Wanja – ze speelde zijn nichtje Sonja . Die teksten komen trouwens ook nog steeds voorbij. ,,Rond deze tijd zouden we de laatste voorstellingen spelen. Ja, het is echt een beetje vol in mijn hoofd.”

Momenteel is ze ook aan het repeteren voor een locatievoorstelling die waarschijnlijk in juni in première gaat en waarmee ze gaat toeren door Friesland, Groningen en Drenthe. Maar, optimistisch als ze is, het komt goed met De Onverwoestbaren . ,,We gaan zeker van tevoren nog een paar keer repeteren.”

Kaartjes via www.concordia.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Theater en musical