Wat ons trof in 2020: muziek

Sault.

Corona treft de culturele sector zwaar. Desondanks kende ook dit jaar zijn culturele hoogtepunten. Onze recensenten vertellen welke. Vandaag: muziek.

1. Angel Bat Dawid & The Brothahood: Live

Klarinettiste, vocaliste, activiste Angel Bat Dawid verraste vorig jaar met een bijna solo, grotendeels per telefoon opgenomen cassette en gaat hier, met band, uiterst strijdbaar tekeer. Een sterke mix van geïmproviseerde actie en afrofuturisme, en oei, wat is de klarinet eigenlijk een hip instrument. Lees er meer over in de column op pagina 2.

2. Mourning [A] BLKstar: The Cycle

Collectief uit Cleveland verrast met een prachtig amalgaam van zwarte stijlen: koperblazers, dubbele drums, drumcomputer, gospelzang voor de heidense wereld van vandaag. Deze plaat had best meer jaarlijstjes mogen sieren naast, of in plaats van, Sault.

3. Sault: Untitled (Rise) en Untitled (Black Is)

Twee meesterlijke platen van dit anonieme collectief in één jaar, twee hits in de jaarlijstjes. Zwart klinkende inkopper voor blanke popjournalisten die hip willen zijn, of oprechte vertolkers van het zwarte erfgoed? Ik stem voor de laatste optie.

Tip

Corona, Black Lives Matter en andere maatschappelijke dynamiek: het zal altijd sterke, aansprekende muziek blijven opleveren. Volgend jaar om deze tijd zien we verder. Hopelijk wel met mooie concert- en festivalervaringen in de benen.

JACOB HAAGSMA

1. The Dancing Devils Of Djibouti – Groupe RTD

Met toestemming van de regering van Djibouti mocht de negenkoppige huisband van de staatsomroep drie dagen de studio in. Het resultaat is een fantastische mix waarin Afrikaanse, Arabische en Jamaicaanse invloeden zijn terug te horen. De eerste plaat die ooit buiten het kleine Oost-Afrikaanse land is uitgebracht.

2. Untitled (Black Is) – Sault

Net als het een paar maanden later uitgebrachte Untitled (Rise) een prachtige collage van soul, afrobeat, gospel, hiphop en pop met rake teksten die aansluiten bij onder meer de beweging Black Lives Matter. Mysterieus, omdat niet duidelijk is wie de drijvende kracht achter dit project is.

3. People Think They Know Me … But They Don’t Know Me – The William Loveday Intention

De Engelsman Billy Chilidish trekt al vier decennia zijn eigen plan met een inspirerende do-it-yourself-attitude. Meer dan honderd garage- en punk platen leverde hij al af onder allerlei namen. Hij is nu op dreef met The William Loveday Intention waarvan nu ineens vier platen verschijnen. Cultheld.

Tip

Marlene Bakkers single Nijjoar is het eerste nieuwe werk sinds ze in 2018 haar geprezen Groningstalige debuutplaat Raif uitbracht. Er wordt gewerkt aan een opvolger, maar of die er komend jaar al zal zijn is, zoals zoveel, nog even afwachten.

PETER VAN DER HEIDE

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek
Terugblik 2020