Wat ons trof in 2020: klassiek muziek

Joachim Eijlander.

Corona treft de culturele sector zwaar. Desondanks kende ook dit jaar zijn culturele hoogtepunten. Onze recensenten vertellen welke. Vandaag: klassieke muziek.

1. Dark Fire - werken van o.m. Saygun, Cassado, Tsintsadze - Joachim Eijlander (cello), Kadir Sonuk (duduk), Helena Basilova (piano) e.a.

Twee werelden die elkaar aanraken. Het Westen met zijn filosofische inslag en het meer op de mystiek gerichte Oosten. Cellist Joachim Eijlander laat een keur aan topsolisten aanschuiven om deze ‘ontmoeting’ van hedendaags, niet alledaags repertoire met traditionals te realiseren. Daaronder dudukbespeler Kadir Sonuk, gitarist Izhar Elias en accordionist Vincent van Amsterdam. Intrigerend repertoire in sublieme vertolkingen. Een cd om echt voor te gaan zitten.

2. Silhouettes - werken van Debussy, Milhaud, Clarke e.a. - Dana Zemtsov (altviool) en Anna Fedorova (piano)

Altvioliste Dana Zemstov en pianiste Anna Fedorova vormen een hecht duo, ook op het emotionele vlak. Beiden grossieren in fantastisch op elkaar afgestemde subtiliteiten. Neem alleen al Strakhovs transcriptie van Debussy’s La Plus que Lente waarin de altviool soms zacht zuchtend te horen is terwijl de piano zich prachtig inhoudt. En dan zijn er de flair, de energie, de prachtbalans en de glasheldere registratie die elke track extra de moeite waard maken.

3. Le Plaintif: doleful music of the French Grand Siècle - werken van Marais, Dornel, Philidor e.a. door Cordevento met Erik Bosgraaf, Izhar Elias e.a.

Meesterfluitist Erik Bosgraaf en ‘zijn’ ensemble Cordevento blazen veel nagenoeg vergeten nummers uit de Franse Grand Siècle nieuw leven in. Naast Bosgraaf zijn gitarist Izhar Elias, theorbebespeler Israel Golani, klavecinist Alessandro Pianu en bassist Robert Smith te horen. In verschillende samenstellingen, ook zonder fluitbijdragen, lichten ze Franse plaintes (klaagzangen) en verwant repertoire op, met in acht neming van de kenmerkende verheven stijl. Saai wordt het echter nergens. En wie het nog niet wist: ook Franse barok kan knisperen.

Tip

Met een cast van twaalf solisten, een live orkest van zestig professionele musici (Nootstroom) en ruim zeventig zangers en figuranten uit de regio brengt dirigent Arnaud Oosterbaan samen met de Britse regisseur Paul Carr Peter Grimes naar het Wad. Deze opera van Benjamin Britten toont onder meer waartoe een ‘mienskip’ met - in dit geval - uitgesproken vooroordelen in staat is. Vanwege corona is dit ambitieuze openluchtproject verschoven naar september. De maquette van het decor ziet er veelbelovend uit. Benieuwd naar de rest. www.nootstroom.com

RUDOLF NAMMENSMA

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek