Wat ons trof in 2020: jazzmuziek

Kurt Elling.

Corona treft de culturele sector zwaar. Desondanks kende ook dit jaar zijn culturele hoogtepunten. Onze recensenten vertellen welke. Vandaag: jazzmuziek.

1. Kurt Elling, ‘Secrets are the best stories’

Het verhaal krijgt steeds meer de nadruk bij de Amerikaanse jazzzanger Kurt Elling. Dat is hier sterker uitgewerkt dan op zijn vorige, vaak al lovend ontvangen cd ‘The questions’ (2018). Met het relaas over een Auschwitz-overlevende en over het immigratiebeleid in de VS (‘America you’ve lost your hart; America you’ve lost your mind’) zet hij inhoudelijk stevige statements neer, verpakt in fraaie jazz met rubato- en vrije randjes.

2. ‘El XYZ del Son Bent Braam’

Bik Bent Braam stond altijd al garant voor avontuurlijke bigbandmuziek, laverend tussen Ellington en free-jazz. 25 jaar na zijn ‘XYZ der Bik Bent Braam’ herschreef Michiel Braam de 26 muziekstukjes in latin-stijl. De improvisaties op de grens van traditie, vrijheid en humor gaan er extra van swingen en stralen.

3. Het Orgel Trio & brass, ‘Reflections of Duke’

Kerkorgel, klarinet en contrabas – vier jaar geleden baarde Het Orgel Trio uit Utrecht al opzien met hun opvallende bezetting en de vrije interpretaties van muziek van Charlie Parker. Nu laten ze zich inspireren door Duke Ellington en is het drietal uitgebreid met trompet en trombone voor meer brass-elementen. Blijft spannend.

Tip

Cycle, ‘JIN-Brebl-concert’

De Nijmeegse saxofonist Bo van de Graaf kennen we vooral van zijn band I Compani. Afgelopen september, in coronatijd, liet hij zich met enkele Compani-companen inspireren door de vrije geest van Anthony Braxton en diens ‘Circle Paris’-album (1971). ‘Cycle’ werd een ander concert, maar bezit vaak dezelfde spontaniteit, gretigheid en energie.

ILLAND PIETERSMA

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek